Dowództwo NAVSEA poinformowało, że 28 kwietnia 2022 w Huntington Beach w Kalifornii zwodowano prototyp dużego autonomicznego, bezzałogowego pojazdu podwodnego Orca XLUUV. Pojazd został zaprojektowany na zamówienie US Navy przez konsorcjum z Boeingiem na czele. Głównym podwykonawcą przy budowie prototypu był koncern stoczniowy Huntington Ingalls Industries (HII).
Prace nad Orca XLUUV, zdolnym do autonomicznego przebywania na morzu nawet przez kilka miesięcy, rozpoczęły się we wrześniu 2017. US Navy zawarła wówczas kontrakty na opracowanie projektów wstępnych, warte ok. 40 mln USD, z Boeingiem i Lockheed Martinem. W maju 2019 wybrano projekt Boeinga, oparty na wcześniejszym eksperymentalnym pojeździe podwodnym Echo Voyager. Konsorcjum Boeinga i HII uzyskało wówczas kontrakty o wartości 43 mln USD na opracowanie projektu technicznego i 274,4 mln USD na budowę do końca 2022 pięciu eksperymentalnych Orca XLUUV.
Orca XLUUV ma konstrukcję modułową z rekonfigurowalną komorą ładunkową o długości 10 m i udźwigu 8 ton. Długość całkowita pojazdu wynosi 26 m. Jest on wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny z akumulatorami litowo-jonowym ładowanymi z generatorów diesla podczas poruszania się po powierzchni. Prędkość maksymalna w zanurzeniu wynosi 8 węzłów, ale prędkość robocza to tylko 3 węzłów. Orca XLUUV ma zasięg do 6500 mil.