Biuro prasowe 13. Zakładów Remontowych Floty Czarnomorskiej (FCz) w Sewastopolu poinformowało agencję TASS o przywróceniu do służby najstarszego diesel-elektrycznego okrętu podwodnego wchodzącego w skład tej floty – B-871 Alrosa typu Kilo (proj. 877). Został on zwodowany w 1989.
Według komunikatu prace remontowe na okręcie zostały niemal zakończone. Zapowiedziano, że jednostka zostanie przemieszczona do docelowego miejsca w porcie, zaś jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się próby morskie. Dopiero po ich zakończeniu okręt będzie mógł realizować zadania na potrzeby Floty Czarnomorskiej. W próbach wezmą udział specjaliści z zakładów remontowych, którzy mają usuwać ewentualne awarie, a następnie formalnie przekażą jednostkę użytkownikowi. Nieco później załoga okrętu ma samodzielnie zrealizować ostatnie niezbędne próby okrętu.
Okręt Alrosa został zbudowany przez stocznię Krasnoje Sormowo we współczesnym Niżnym Nowogrodzie tuż przed rozpadem ZSRR. Jest jedynym przedstawicielem eksperymentalnego proj. 877. Od standardowych okrętów tego projektu wyróżnia się zastosowaniem pędnika strugowodnego zamiast śruby napędowej, co ma utrudnić wykrycie.
W ramach przeprowadzonych prac unowocześniono także część podsystemów okrętowych. Nie ujawniono jednak szczegółów. Według biura prasowego Floty Czarnomorskiej jednostka dołączy do 6 dostarczonych w latach 2014-2017 konwencjonalnych OP proj. 636.3 Warszawianka, mogących przenosić pociski manewrujące Kalibr (17 okrętów podwodnych od 2003, 2021-02-06).