Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Modernizacja pokładowych Rafale

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 30 listopada 2009

Francuski minister obrony, Hervé Morin, poinformował w ubiegłym tygodniu o decyzji rozpoczęcia modernizacji do wariantu F3, 10 najstarszych egz. myśliwców pokładowych Rafale. Wartość programu to 300 mln Euro.

Szybsze niż planowano przebudowanie 10 egz. Rafale F1 pozwoli na zastąpienie samolotów Modernized Super Etendard z eskadry 11F. Zabieg ten może również pomóc przejść łagodniej okres ewentualnej przerwy w dostawach nowych samolotów, w przypadku wykonania przez Dassault zamówienia eksportowego. Wyraźne zainteresowanie francuską konstrukcją wykazała Libia, ZEA i Kuwejt. Samolot stratuje również, z dużymi szansami na wygraną, w przetargu w Brazylii / Zdjęcie: USAF

Lotnictwo francuskiej marynarki wojennej odebrało do tej pory 28 samolotów pokładowych Rafale. Pierwszy (M1), służy nadal do testów nowego uzbrojenia i wyposażenia. Kolejne - od M2 do M10 - wykorzystywane są w wariancie F1, przystosowanym wyłącznie do zwalczania celów powietrznych.

Kolejne 16 egz. przekazano w wersji F2, które doposażono pod kątem uderzeń na cele powierzchniowe. Ostatnie 2 samoloty przekazano w docelowej wersji F3 (zobacz: Pierwszy Rafale MF3), z większą ilością cyfrowych podzespołów i przystosowane do przenoszenia broni atomowej oraz nowych radarów ze skanowaniem fazowym. Te ostatnie zostaną jednak dostarczone w późniejszym okresie.

Liczba ta została niedawno zredukowana. We wrześniu w powietrzu zderzyła się para maszyn z lotniskowca Charles de Gaulle (zobacz: Rozbiły się 2 Rafale).

Ostatnia decyzja ministerstwa obrony dotyczy egz. M1-M10. Pierwotnie planowano, że ich modernizacja do wariantu F3 rozpocznie się w 2012. Jednak w ramach realizowania programu antykryzysowego, proces zostanie wdrożony już od przyszłego roku.

Samoloty trafią ponownie do zakładów Dassault, gdzie zostaną wymontowane wszystkie przestarzałe podzespoły. Po tym zabiegu płatowce zostaną umieszczone na linii produkcyjnej samolotów wersji F3. Proces modernizacji będzie trwał od 12 do 18 miesięcy.

Spowoduje to, że na pewien czas lotnictwo Marine Nationale będzie dysponowało jedynie 16 Rafale. Większość z nich będzie już jednak w wersji F3 - proces modernizacji maszyn modelu F2 trwa.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.