Joby Aviation z Kalifornii uzyskała od FAA certyfikat przewoźnika lotniczego Part 135. Pozwala on na komercyjne eksploatowanie samolotów eVTOL. Uzyskanie certyfikatu zaskoczyło przedsiębiorstwo, które spodziewało się go najwcześniej w drugiej połowie 2022.
Certyfikat przewoźnika lotniczego Part 135 jest jednym z trzech, które Joby musi uzyskać, by jego samoloty stały się w pełni operacyjne. Potrzebny jest jeszcze certyfikat typu samolotu, a także certyfikat produkcji dla przedsiębiorstwa. Plan przewiduje uruchomienie przewozów samolotami Joby eVTOL w 2024.
Pięcioetapowy proces uzyskania certyfikatu Part 135 obejmował złożenie ponad 850 stron dokumentów do zatwierdzenia. Jednocześnie kadra pilotów Joby była zobowiązana do opanowania procedur i przejścia szkolenia pod obserwacją urzędników FAA. Teraz procedury będą dopracowywane. Niedawno Joby ogłosiła nawiązanie współpracy z CAE w celu opracowania i zatwierdzenia symulatorów lotu, które będą używane do szkolenia pilotów z uprawnieniami komercyjnymi.
Samolot eVTOL Joby został zaprojektowany do wykonywania lotów o zasięgu 240 km na jednym ładowaniu. Ma latać z prędkością do 320 km/h. Niedawno prototyp przeszedł testy akustyczne przeprowadzone przez NASA. Samolot z powodzeniem spełnił wymagania w zakresie emisji hałasu podczas startu i lądowania.