Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Stępka pod SSBN 826 District of Columbia

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, Transakcje, 07 czerwca 2022

4 czerwca 2022 w stoczni General Dynamics Electric Boat w Quonset Point w Rhode Island położono stępkę pod strategiczny atomowy okręt podwodny SSBN 826 District of Columbia. To pierwsza jednostka nowej generacji typu Columbia, uzbrojona w rakiety balistyczne. Jej projektowanie rozpoczęto w 2007.

Umowa na budowę dwóch strategicznych atomowych okrętów podwodnej nowej generacji – SSBN 826 District of Columbia i SSBN 827 Wisconsin została podpisana 5 listopada 2020. Wstępny koszt kontraktu, liczony do 2030, wyniósł 9,474 mld USD. W sumie US Navy planuje zakup 12 okrętów nowej generacji, które powinny zastąpić okręty podwodne typu Ohio.

Zdjęcie GDEB

Okres eksploatacji pierwszego okrętu podwodnego typu Ohio dobiegnie końca w 2027, kiedy to do służby powinien wejść pierwszy z okrętów klasy Columbia, który ma pełnić służbę bojową od 2031. Cała seria nowych atomowych okrętów podwodnych powinna wejść do eksploatacji przed 2042, z częstotliwością jednej jednostki rocznie.

Okręty podwodne typu Columbia będą miały całkowitą wyporność podwodną 21 140 ton przy długości 171 m. Okręt otrzyma stery rufowe w kształcie litery X oraz stery głębokościowe zamontowane na kiosku. Napęd strumieniowy, elektryczny system napędowy z magnesami trwałymi, zasilany będzie przez turbogeneratory siłowni jądrowej. Każdy okręt ma przenosić 16 pocisków balistycznych Trident II D5. Oprócz nich będzie uzbrojony w torpedy Mk 48. Żywotność okrętów podwodnych typu Columbia planowana jest na 42 lata. W tym czasie nie będzie wymagane ładowanie reaktorów.

SSBN 826 District of Columbia został zaprojektowany jako konstrukcja modułowa. W jego budowie uczestniczy ponad 3000 dostawców z całego kraju, w tym producent głównych modułów dziobowych i rufowych – Newport News Shipbuilding. Wyposażone moduły kadłuba będą transportowane do stoczni Electric Boat w Groton w stanie Connecticut, gdzie zostaną zmontowane w kompletny kadłub. Electric Boat buduje tam halę montażową o powierzchni 20 tys. m2, która ma być gotowa przed dostawą pierwszego modułu w 2023. Budynek jest częścią inwestycji w infrastrukturę produkcyjną wartej 1,8 mld USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.