Szybowiec IS-A Salamandra o konstrukcji drewnianej to najnowsza duma konserwatorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Z okazji 86. urodzin oraz ukończenia trwającej ponad pół roku renowacji Salamandra wraca na muzealną ekspozycję, gdzie zostanie uroczyście zaprezentowana wraz z towarzyszącą wystawą.
Salamandra to jednomiejscowy szybowiec treningowy, którego historię można podzielić na trzy podstawowe etapy. Jego historia rozpoczyna się przed wojną, w 1936, kiedy został skonstruowany przez inż. Wacława Czerwińskiego w Wojskowych Warsztatach Szybowcowych znajdujących się na terenie lotniska Rakowice-Czyżyny, gdzie obecnie znajduje się Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Podczas wojny jeden egzemplarz Salamandry udało się przechować w Szkole Szybowcowej w Goleszowie i na jego podstawie po wojnie odtworzono dokumentację konstrukcyjną i ponownie uruchomiono produkcję. Salamandry służyły do szkolenia pilotów po ukończeniu szkolenia podstawowego i uzyskaniu kategorii B.
Salamandra była na tyle udaną konstrukcją, że posłużyła jako wzór do stworzenia kilku typów szybowców we Francji, Jugosławii i Finlandii, a w 1956 szybowce te zakupiła Chińska Republika Ludowa i rozpoczęła ich produkcję licencyjną.
Prezentowany w Krakowie eksponat to trzeci z 5 egzemplarzy pierwszej powojennej serii produkcyjnej, zbudowany w Instytucie Szybownictwa w Bielsku-Białej w 1946, który w 1955 trafił do Muzeum Techniki w Warszawie, a w 1963 do Muzeum Lotnictwa.
Pod koniec 2021 podjęto decyzję o renowacji delikatnej drewnianej konstrukcji szybowca, który ze względu na swój stan ostatnie lata przeleżał w muzealnych magazynach. Teraz po przywróceniu pierwotnego wyglądu i malowania będzie można podziwiać go ponownie w hangarze głównym.