Kalifornijski twórca hybrydowych systemów napędowych Ampaire oferuje zbudowany na bazie Cessna Grand Caravan EX samolot Eco Caravan do ekonomicznych przewozów na Karaibach. Jego prototyp ma zostać oblatany pod koniec bieżącego roku. Testy naziemne rozpoczęły się na początku 2022. Ampaire spodziewa się, że otrzyma dodatkowy certyfikat typu (STC) dla samolotu do połowy 2024.
Cessna Grand Caravan EX ma napęd turbośmigłowy. Napęd Eco Caravan jest hybrydowy. To silnik elektryczny ze śmigłem zasilany przez silnik turbinowy z zespołem akumulatorów. Samolot w tej wersji mógłby być budowany na linii montażowej Cessny lub powstawać w wyniku przebudowy już używanych maszyn.
Projekt Ampaire zakłada, że zespół napędowy Eco Caravan zużywałby 20 galonów paliwa na godzinę. To dwa razy mniej niż konwencjonalny Grand Caravan EX. Przy założeniu, że akumulatory byłyby doładowywane podczas postojów na ziemi. Na krótkich trasach mogłoby to oznaczać podwojenie zasięgu samolotu.
Takie parametry samolotu z nowym napędem mają być szczególnie atrakcyjne na krótkich trasach na Karaibach. Ze względu na stosunkowo małe odległości między wyspami, operacje w regionie charakteryzują się wysokim stosunkiem liczby cykli do godzin lotu. To zwiększa koszty obsługi samolotów z napędem turbinowym poprzez szybsze osiąganie limitów żywotności silników. Wymusza to konieczność wykonywania przeglądów co 2 lata, gdy normalnie planowany czas między przeglądami wynosi do 5000 godzin lotu.
Dzięki co najmniej 25-procentowemu obniżeniu bezpośrednich kosztów operacyjnych konwersja na napęd hybrydowy może umożliwić operatorom ponowne otwarcie starych połączeń, które uznano za nierentowne. Możliwe będzie też uruchomienie zupełnie nowych tras. Hybrydowy Eco Caravan ma mieć zasięg 850 km z 10 pasażerami, co pozwoliłoby dotrzeć z St. Maarten aż do Dominikany czy Grenady.