Szef Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB, Dyrekcji Przemysłu Obronnego) İsmail Demir poinformował w mediach społecznościowych o rozpoczęciu budowy w stoczni STM małych okrętów podwodnych STM500. Jest to pierwszy typ okrętu podwodnego opracowanego samodzielnie przez turecki przemysł.
Zamówione przez Turcję okręty STM500 będą przeznaczone do prowadzenia rozpoznania, obserwacji, wspierania operacji specjalnych i prowadzenia wojny podwodnej. Będą mogły operować zarówno na wodach otwartych morzu, jak też na płytkich akwenach. Nie ujawniono ile okrętów trafi do tureckiej marynarki. W służbie uzupełnią większe, budowane w Turcji na niemieckiej licencji okręty typu 209.
Jednostki tego typu mają wyporność 485 t na powierzchni i 540 t wyporności podwodnej. Napęd jest konwencjonalny, diesel-elektryczny o mocy ok. 1,5 MW. Opcjonalnie ma być możliwe zastosowanie napędu niezależnego od powietrza (AIP). Napęd diesel-elektryczny pozwoli rozwijać prędkość maksymalną powyżej 18 w (prędkość operacyjna to 5 w), a także osiągać zasięg 3500 Mm na silnikach wysokoprężnych (75 Mm na bateriach).
Okręty mają mieć 42 m długości i szerokość 8,5 m. Możliwe ma być operowanie STM500 na głębokości ponad 250 m. Załogę będzie stanowić 18 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania 6 operatorów wojsk specjalnych) a autonomiczność okrętu to 30 dób. Uzbrojenie okrętów będzie się składać z 4 wyrzutni torpedowych i maksymalnie 8 środków ogniowych, w tym ciężkich torped i pocisków manewrujących.