Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

16 dodatkowych Centauro II dla Włoch

Transakcje, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 01 lipca 2022

Departament Uzbrojenia Lądowego włoskiego ministerstwa obrony podpisał z konsorcjum Iveco–Oto Melara aneks do kontraktu na kołowe wozy wsparcia ogniowego Centauro II (Nuova Blindo Centauro), określane również kołowymi niszczycielami czołgów. Pierwotny kontrakt zakłada pozyskanie łącznie 150 pojazdów, a kolejne transze zamawiane są poprzez sygnowanie aneksów. Pojazdy trafią do włoskich wojsk lądowych wraz ze wsparciem logistycznym i sprzętem towarzyszącym, w tym częściami zamiennymi.

Podczas Eurosatory 2022 prezentowany był Centauro II w najnowszej konfiguracji 3.0 / Zdjęcie: Dawid Kozdra

Aneks zwiększa liczbę zamówionych Centauro II do 122 (10 zmówiono w lipcu 2018, 86 + 10 opcjonalnie w grudniu 2020). Wszystkie wozy mają znaleźć się u odbiorcy do 2032. Warto zauważyć, że wcześniej zapotrzebowanie określono na 136 wozów.

Kontrakt podpisano w czasie targów Eurosatory 2022, podczas których w przestrzeni wystawowej znalazła się najnowsza wersja Centauro II z nowym wyposażeniem elektronicznym. Zmodyfikowany pojazd w konfiguracji 3.0 znany był już pod koniec 2020. W pojeździe przesunięto wieżę OTO Melara HITFACT II, aby poprawić kąt widzenia nowego dzienno-nocnego panoramicznego peryskopu Attila II dla działonowego i dowódcy. System wieżowy uzbrojono w 120-mm gładkolufową armatę z lufą o długości 45 kalibrów ze współosiowym km kal. 7,62 mm. Na pojeździe zamontowano też wyrzutnie granatów dymnych ROSY (Rapid Obscuring System) kal. 40 mm.

Zmodyfikowano system kierowania ogniem, dostosowując godo strzelania amunicją programowalną. Zastosowano nową instalację elektryczną, układ identyfikacji swój-obcy (IFF), właz desantowy o zwiększonym do 180 stopni kącie otwarcia i nowe 4-kanałowe radiostacje. W miejsce rozmieszczonych wokół wieży 4 anten RCIED (Radio Controlled Improvised Explosive Device) z wersji 2.0 na stropie pojawiła się wielokierunkowa antena wysokiej częstotliwości do blokowania sygnału radiowego do detonacji improwizowanych ładunków wybuchowych RC-IED (Radio Controlled – Improvised Explosive Device).

Główną cechą wystawianego na Eurosatory pojazdu byłazwiększona świadomość sytuacyjna załogi poprzez montaż zestawu kamer i czujników. Cennym uzupełnieniem SKO jest panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy dowódcy Leonardo Attila D (Digital) z kamerą termowizyjną 3. generacji ERICA FF (Full Format), kamerą telewizyjną wysokiej rozdzielczości i dalmierzem laserowym. Zapewnia on obserwację na odległość 10 km. Działonowy z kolei macelownik LOTHAR SD (Land Optronic Thermal Aiming Resource). Na wieży zamontowano też Leonardo HITROLE (Highly Integrated Turret Remotely, Operated, Light Electrical) w wersji Light (L2R).

Poprawie uległa mobilność Centauro II dzięki zastosowaniu silnika 8V IVECO-FPT o mocy 720 KM nowej, skrzyni biegów i zmianom w zawieszeniu. Zrekompensowało to wzrost masy pojazdu o ok.10 t (Pierwsi instruktorzy Centauro II, 2021-10-19).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.