4 dni temu amerykański lotniskowiec USS Carl Vinson, oficjalnie wrócił do służby w US Navy. Przez 5 lat przechodził kapitalny remont, połączony z wymianą paliwa atomowego i częściową modernizacją.
USS Carl Vinson w czasie próby prędkościowej. Zwraca uwagę duży przechył w czasie zwrotu. US Navy podaje, że maksymalna prędkość lotniskowców tego typu wynosi ponad 30 w. Jednostki mają prawie 333 m długości i wyporność pełną 103 tys. t / Zdjęcie: US Navy
Lotniskowiec jest 3. jednostką typu Nimitz, zwodowaną w 1980 i przyjętą do służby dwa lata później.
Ćwierć wieku później, w listopadzie 2005 okręt został skierowany do stoczni Northrop Grumman Newport News, na obowiązkowy, po takim okresie użytkowania, remont kapitalny. W trakcie prac zdemontowano niemal wszystkie systemy pokładowe. Zmodernizowano przy tym podsystem kontroli i instalację tlenową. Gruntownej renowacji poddano windy pokładowe. Wymieniono również paliwo reaktora atomowego.
Podstawowe próby morskie zakończyły się w lipcu bieżącego roku, zatwierdzone oficjalnie przez przedstawicieli US Navy. W październiku rozpoczął się natomiast proces przygotowania do wyjścia jednostki w morze. Prace zaopatrzeniowe prowadzili wspólnie pracownicy stoczni i marynarze. Działania te zakończyły się szybciej niż planowano, już 4 grudnia, co pozwoliło formalnie powrócić jednostce do służby w US Navy.
Już wkrótce wyruszy ona wokół Przylądka Horn do nowej bazy North Island w San Diego, gdzie dołączy do USS Nimitz i USS Ronald Reagan. USS Carl Vinson zostanie okrętem flagowym niedawno utworzonej w tym porcie Carrier Strike Group 1.
Kolejnym lotniskowcem, który wyłączono ze służby jest USS Theodore Roosevelt. Trafił do stoczni Northrop Grummana latem bieżącego roku. Został bowiem zwodowany w październiku 1984, co dokładnie określa termin rozpoczęcia remontu generalnego.