Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot A400M

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 11 grudnia 2009

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Airbus A400M wzbił się dzisiaj przed południem do pierwszego lotu z lotniska w Sewilli. Pierwsze dostawy seryjnych samolotów spodziewane są pod koniec 2012.

Pierwszy lot A400M odbył się przy pięknej, słonecznej pogodzie. Próbę obserwowało ok. 2000 osób, w tym przedstawiciele państw, uczestniczących w programie, poszczególnych wojsk lotniczych, mediów, a także pracownicy zakładów Airbus Military w Sewilli / Zdjęcie: Airbus Military

Pierwszy lot rozpoczął się o 10.15 czasu miejscowego. Załogę stanowili: 60-letni szef pilotów testowych Airbus Military, Edward Strongman, 43-letni pilot-oblatywacz Ignacio Lombo, a także 4 inżynierów pokładowych: Jean-Philippe Cottet, Eric Isorce, Didier Ronceray i Gerard Leskerpit.

Prototyp w czasie startu miała masę 127 t, w czego 13 t stanowiła aparatura pomiarowa. Zabrano również 2 t wody, użytej jako balast. Dane, uzyskane w czasie lotu były na bieżąco przekazywane do zespołów inżynierów z zakładów w Sewilli i Tuluzie.

Próba służyła zbadaniu charakterystyk lotu przy różnych położeniach klap, działania silników i zebraniu podstawowych informacji, na temat funkcjonowania systemów pokładowych.

Zgodnie z harmonogramem, przyjętym w 2003, w momencie podpisywania umowy na dostawy A400M dla 7 krajów europejskich, zakładano, że pierwszy lot odbędzie się na początku 2008, zaś dostawy rozpoczną się w ostatnim kwadratele bieżącego roku. Obecnie wiadomo, że program zanotuje opóźnienie 3 lat, a rozwój konstrukcji pochłonie przynajmniej o 5 mld Euro więcej, niż planowano. Dla Airbusa i całego EADS oznacza to straty, szacowane na 1-1,5 mld Euro rocznie.

Nie jest przy tym pewne, czy producentowi uda się skutecznie rozwiązać podstawowe problemy techniczne. W projekcie zakładano, że masa samolotu pustego wyniesie 70 t, a maksymalna masa startowa 141 t, co - uwzględniając 50-tonowy zapas paliwa - pozwoliłoby na zabranie do 37 t ładunku. Niestety, pierwsze prototypy przekroczyły masę własną aż o 12 t (zobacz: Krach programu A400M?). Przedstawiciele Airbusa zapewniają, że uda się zmniejszyć tę wartość do 5 t, co pozwoli na uzyskanie minimalnych wymogów przyszłych użytkowników - 32 t ładowności. Wynika to z konieczności transportowania przez A400M współczesnych, europejskich bwp (zobacz np.: Kontrakt na Pumy został podpisany).

Zainicjowany dzisiejszym wydarzeniem program prób w locie obejmie 5 prototypów A400M, które spędzą w powietrzu łącznie 3700 h. Pierwszy certyfikat ma zostać wydany przez europejskie władze lotnicze, które w ten sposób dopuszczą samolot do lotów w cywilnej przestrzeni powietrznej. Dopiero później spodziewane jest otrzymanie zezwoleń władz wojskowych. Pierwsze dostawy planowane są na ostatni kwartał 2012. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej przez pierwsze jednostki transportowe, spodziewane jest w 2-3 lata później.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra