Niemiecka agencja zamówień wojskowych BWB, podpisała z PSM GmbH (joint-venture Krauss-Maffei Wegmann i Rheinmetall Defence) kontrakt na dostawy 405 bwp Puma, o łącznej wartości 3,1 mld Euro.
Wydarzenie miało miejsce dzisiaj, w Koblencji. W ten sposób dokonano finalizacji kilkuletnich przygotowań, na które składały się również decyzje parlamentu, dotyczące finansowania programu (zobacz: 405 bwp Puma dla Bundeswehry, 6 mld Euro na niemiecką broń).
Bundestag uruchomił opracowanie następcy ponad 30-letnich bwp Marder w 2002. W 2004 przyznano 350 mln Euro na zakup 5 pojazdów przedseryjnych i przeprowadzenie prób oraz kwalifikacji. Zakończyły się one pozytywnie w marcu bieżącego roku.
Obecny kontrakt dotyczy produkcji wozów seryjnych. Za 405 pojazdów, wraz z pakietem serwisowym i szkoleniowym, niemieccy podatnicy zapłacą ok. 3,1 mld Euro.
Bwp Puma wyposażony jest w pancerz modułowy, pozwalający na standardową ochronę w wariancie podstawowym (o masie 31,5 t), gotowym - teoretycznie - do przerzutu na pokładzie samolotów transportowych Airbus A400M. W przypadku wykorzystania w konfliktach o wysokiej intensywności, będzie on wzmacniany dodatkowymi panelami, przygotowanymi do instalacji w warunkach polowych (masa maksymalna pojazdu rośnie wówczas do 43 t, a więc więcej, niż w przypadku T-72).
Puma napędzana jest specjalnie zaprojektowanym silnikiem wysokoprężnym MTU V10 892, o mocy 1073 KM. Jest wyposażona w nową wieżę bezzałogową i uzbrojona w armatę Rheinmetall 30 mm MK 30-2/ABM z amunicją programowalną. Część wozów zostanie doposażona w ppk Spike LR (zobacz: MELLS dla Bundeswehry). Dzięki hermetycznemu oddzieleniu przedziału napędowego od stanowisk załogi, hałas w tym ostatnim przedziale zredukowano o 90%, w porównaniu do bwp Marder.
Pierwsze dostawy planowane są na 2010. Ostatnie winny zakończyć się 10 lat później.