US Air Force poinformowały o uziemieniu od wczoraj, 29 lipca 2022, na nieokreślony czas floty 113 samolotów bojowych stealth F-35A podległych Air Combat Command (ACC). Powodem są wadliwe pironaboje w fotelach wyrzucanych, które mogą uniemożliwić bezpieczne opuszczenie samolotu w sytuacji awaryjnej. Obecnie inne jednostki wyposażone w F-35A idą w ślady ACC.
Decyzję podjęto po inspekcji wybranych F-35A USAF. Teraz przeglądy obejmą pozostałe samoloty. Także innych formacji, w tym US Navy, oraz użytkowników zagranicznych.
Samoloty F-35 wszystkich wersji są wyposażone w fotele wyrzucane Martn Bakera. Pironaboje (cartridge actuated devices, CAD) inicjują w nich sekwencję automatycznego opuszczania samolotu i otwarcia spadochronu. CAD są regularnie sprawdzane i – w razie potrzeby – wymieniane. Wpływ na ich trwałość mogą mieć warunki środowiskowe i operacyjne.
Nie wiadomo, jak długo potrwa uziemienie F-35. Decyzje w tej sprawie będą podejmowane zależnie od zaawansowania przeglądów i ich wyników. Odpowiednie części zamienne są już rozsyłane do jednostek.
Problem dotyczy nie tylko F-35. Uziemione zostały także inne samoloty wyposażone w fotele Martin Bakera. Według USAF to 203 szkolne T-38 Talon (40% ogółu maszyn tego typu) i 76 T-6 Texan II (15%). Uziemiono samoloty określone po konsultacjach z producentem foteli.