Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Cessna szuka miejsca produkcji SkyCatchera

Lotnictwo wojskowe, 25 listopada 2007

W nadchodzącym tygodniu Cessna ma ogłosić, gdzie będzie produkowany jej najnowszy samolot - Model 162 SkyCatcher. Wśród wymienianych przez menedżerów wytwórni potencjalnych możliwości wymieniana jest nawet Polska.

SkyCatcher to dwumiejscowy, metalowy górnopłat napędzany silnikiem Teledyne Continental O-200D o mocy 10 KM z kompozytowym śmigłem o stałym skoku. Specjalnie zaprojektowana awionika - Garmin G300, umożliwia dzienne i nocne loty VFR. Samolot ma elektrycznie sterowane trymery i nowy, bardzo funkcjonalny, zdwojony drążek sterowy. To odpowiedź Cessny na najszybciej rozwijający się sektor lekkiego lotnictwa (LSA, light sport aircraft) - prosty samolot, o niewielkich osiągach, ale trzymający standardy wykonania odpowiednie dla tak znanego producenta. Ma maksymalną masę startową zgodną z wymaganiami LSA - 598,7 kg (1320 funtów) - ok. 160 kg mniej niż Cessna 152 przy podobnych wymiarach, a kosztuje mniej niż połowę ceny Cessny 172.

Od premiery na Oshkosh w lipcu 2007, Cessna zebrała ponad 850 zamówień na Model 162. Na pierwszy tysiąc maszyn wytwórnia ustaliła promocyjną cenę 109,5 tys. USD. Później cena ma być wyższa o 2 tys. USD.

Oblot prototypu SkyCatchera planowany jest na pierwszą połowę 2008. Seryjna produkcja ma się rozpocząć w 2009. Rocznie ma sięgać 700 sztuk. Nie wiadomo jednak, gdzie samolot będzie budowany.

Sukces modelu Citation spowodował, że Cessna zamierza zatrudnić w USA w 2008 półtora tysiąca nowych pracowników, w tym 1200 w swej siedzibie, w Wichita. Prezes Cessna Company, Jack J. Pelton ogłosił, że aby utrzymać konkurencyjne koszty, SkyCatcher musi powstawać jednak poza USA. Według rzecznika przedsiębiorstwa, wysłannicy Cessny byli w Argentynie, Australii, ChRL, Czechach, Indiach i Polsce. Nieoficjalnie mówi się też o Meksyku (nowa wytwórnia w Chihuahua), jako miejscu, gdzie już wkrótce będzie powstawać większość samolotów Cessny, a więc może także Model 162.

Cessna Aircraft Company jest największym światowym producentem samolotów klasy General Aviation. Zatrudnia ponad 12 tysięcy pracowników. W 2006 wyprodukowała 1239 samolotów (w 2005 - 1157) uzyskując przychód równy 4,2 mld USD (w 2005 - 3,5 mld USD) i zamówienia warte 8,5 mld USD. Od powstania w 1927, Cessna wyprodukowała ponad 189 tys. samolotów. Blisko 5000 latających samolotów Cessna Citation to największa flota odrzutowych samolotów dyspozycyjnych na świecie (tylko w 2006 Cessna sprzedała 307 samolotów tego typu). Jak widać, z czysto komercyjnego punktu widzenia, produkcja Modelu 162 nie jest kluczowym przedsięwzięciem dla tej amerykańskiej wytwórni należącej do Textron Inc.


Drukuj Góra