Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Walka o brytyjski budżet

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 15 grudnia 2009

Według brytyjskich mediów, budżet wojskowy tego kraju w przyszłym roku zostanie powiększony jedynie o wskaźnik inflacji. W związku z kosztami wojny w Afganistanie, Londyn planuje spore cięcia kadrowe i techniczne w siłach głównych.

Środki na zakup 22 CH-47F Chinook, wartych przynajmniej 1 mld GBP, mają częściowo pochodzić ze skasowania programu Future Medium Helicopter, który miał doprowadzić do zastąpienia starzejących się Sea Kingów (na zdjęciu) i Pum. Te pierwsze zostaną wycofane w szybkim tempie i zastąpione Wildcatami (AW159). Drugie, kosztem 300 mln GBP, zostaną zmodernizowane, by wydłużyć okres ich użytkowania do 2022. Brak ciężkich śmigłowców jest szczególnie dotkliwy w Afganistanie. Brytyjczycy posiadają obecnie 48 egz. CH-47, jednak większość z nich nie nadaje się do lotów / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Gordon Brown brytyjski premier już wkrótce ma podjąć decyzje o ewentualnym przeznaczeniu 1,5 mld GBP na nowe zakupy, na rzecz kontyngentu afgańskiego. Dotyczy 22 nowych śmigłowców transportowych CH-47F Chinook, wozów bojowych, bezzałogowców dla obserwacji linii komunikacyjnych i przeciwdziałania podkładaniu improwizowanych ładunków wybuchowych, wreszcie dodatkowego, ciężkiego samolotu transportowego C-17 Globemaster III. Zapewnienie to złożył w czasie wizyty w Afganistanie, w ostatni weekend.

Przy stałych wydatkach - przyszłoroczny budżet będzie powiększony jedynie o wskaźnik inflacji - musi to oznaczać cięcia w pozostałych sektorach ministerstwa. Ustalenia mediów, opierające się jednak na informacjach nieoficjalnych, świadczą o tym, że Londyn przygotowuje się do istotnych cięć kadrowych. Mają one dotyczyć mniej istotnych stanowisk, z punktu widzenia prowadzenia misji zagranicznych, tak w siłach zbrojnych, jak i samym ministerstwie. Zwolnienia mogą objąć setki osób.

Oszczędności mają być również realizowane, dzięki zmniejszaniu liczby wykorzystywanego uzbrojenia. W pierwszej kolejności w lotnictwie. Z jednostek operacyjnych może być wycofana część samolotów typu Tornado i Harrier, szybciej niż planowano może nastąpić także wycofanie morskich Nimrodów. Rozważane jest również istotne zmniejszenie zamówień na F-35 (zobacz: Lotniskowce będą, chociaż…). Dodajmy, że już zdecydowano o zakupie mniejszej liczby Eurofighterów (zobacz: 3 transza Eurofighterów, ostatnią?). Jak na razie nie rozpatruje się jednak rezygnacji z części transportowych Airbusów A400M.

Redukcje ominą Royal Navy. Planuje się jednak szybsze wycofywanie mniejszych jednostek nawodnych, jednak prawdopodobnie, jeszcze nie w 2010. Istnieje również możliwość spowolnienia prac przy budowie okrętów podwodnych typu Astute.

Oficjalne ogłoszenie tych decyzji oczekiwane jest w najbliższym czasie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.