Po wyprodukowaniu ponad 600 samolotów (Turbo) Porter, ostatni PC-6 jest przygotowywany do dostarczenia klientowi. Jest nim Smart Aviation z Indonezji. Silnik samolotu uruchomiono po raz pierwszy 16 sierpnia 2022 w Stans w Szwajcarii. Maszyna czasowo ma znaki rejestracyjne HB-FBE (MSN 1019). W Indonezji zostaną one zmienione na PK-SNF.
Pilatus PC-6 ma ponad 60-letnią historię. Jego prototyp został oblatany 5 maja 1959. Był napędzany silnikiem tłokowym Avro Lycoming GSO-480-B1A6 o mocy 340 KM. 2 lata później pierwszy lot wykonał Turbo Porter napędzany silnikiem turbośmigłowym Turbomeca Astazou II. Ze względu na problemy z niezawodnością w samolotach seryjnych został zastąpiony silnikami Garrett Air Research TPE 331 i Pratt & Whitney Canada PT6A.
Samoloty PC-6, niezależnie od napędu, są znane przede wszystkim z krótkiego startu i lądowania. Wykorzystywane są do celów cywilnych i wojskowych. W USA Portery były produkowane na licencji przez Fairchild Hiller. Powstało tam około stu samolotów tego typu. W US Air Force nosiły one oznaczenie AU-23A Peacemaker.
Napędzany silnikiem tłokowym PC-6/350 Porter. Jeden z pierwszych samolotów tego typu / Zdjęcie: Wikipedia