Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oficjalny oblot EC 175

Lotnictwo cywilne, 18 grudnia 2009

Wczoraj w Marignane odbył się pierwszy, oficjalny lot średniego śmigłowca EC 175, budowanego wspólnie przez Eurocoptera i chińską, państwową wytwórnię AVIC.

EC 175 ma maksymalną masę startową 7 t. W wariancie pasażerskim będzie mógł zabrać na pokład do 16 osób. Napędzany jest dwoma silnikami Pratt & Whitney Canada PT6C-67E o mocy 2000 KM każdy. Śmigłowiec otrzymał nowoczesną awionikę, a w kokpicie umieszczono wyświetlacze ciekłokrystaliczne. EC 175 dopełni ofertę Eurocoptera i pozwoli konkurować z takimi maszynami jak AW139 czy S-70 / Zdjęcie: Eurocopter

Lot nie był pierwszym. Wcześniej, między 4 a 8 grudnia odbyło się kilka wstępnych prób, jednak oficjalną ceremonię zorganizowano dopiero wczoraj - w 106. rocznicę pierwszego, udanego lotu Orville`a Wrighta. Dzięki temu zasiadający za sterami Alain Di Bianca, pilot-oblatywacz Eurocoptera, mógł pozwolić sobie na zademonstrowanie stosunkowo dynamicznego pokazu, łącznie z szybkim lotem na bardzo małej wysokości.

Wydarzenie musiało mieć uroczystą oprawę, ponieważ EC 175 to wspólne przedsięwzięcie z AVIC, mające poparcie rządów w Paryżu i Pekinie. Mimo, że śmigłowiec powstawał pod kierunkiem inżynierów z Europy, Chińczycy mieli ogromny wkład w prace projektowe, tworząc własny zespół konstruktorski. Ponadto 50 z nich pracuje obecnie w Marignane, zaś 30 Francuzów - w zakładach, należących do AVIC. Azjaci pokrywają również część wydatków na prace wdrożeniowe, oceniane na 600 mln USD. Zresztą to właśnie przedsiębiorstwa chińskie będą - przynajmniej w pierwszym okresie produkcji - podstawowym odbiorcą nowych śmigłowców.

Przedstawiciele Eurocoptera szacują, że w ciągu najbliższych 20 lat uda się sprzedać na rynku cywilnym i służb państwowych (z wyłączeniem wojska) ok. 800 EC 175. Śmigłowce będą produkowane w Marignane oraz w zakładach AVIC. W tych ostatnich pod oznaczeniem Z15. Chińczycy będą przy tym wyłącznie odpowiedzialni za produkcję kadłubów, części przekładni, wirnika głównego, systemu paliwowego, kontroli lotu oraz za podwozie.

Prace rozwojowe rozpoczęły się oficjalnie po podpisaniu umów o współpracy obu podmiotów przemysłowych, w 2005. Uzyskanie certyfikatów przewidywane jest na 2011, a rok później powinny zostać zrealizowane pierwsze dostawy. Podstawowym odbiorcą śmigłowców mają być przedsiębiorstwa naftowe i gazowe.


Drukuj Góra