Pierwszy satelita geostacjonarny nowej generacji Eurostar Neo wyprodukowany przez Airbusa jest gotowy do wysłania z Tuluzy na Przylądek Canaveral w celu przygotowania do startu. Hotbird 13F zainauguruje erę satelitów Eurostar Neo, korzystając z bogatego dziedzictwa Airbusa, jakim jest 80 satelitów z rodziny Eurostar, które zostały już wyniesione na orbity wokółziemskie. Będzie on umieszczony na 13°E wraz z bliźniaczym satelitą Hotbird 13G, również zbudowanym przez Airbusa, który ma zostać wystrzelony w kosmos jeszcze w tym roku.
Para satelitów Eurostar Neo odznacza się zwiększoną ładownością i bardziej wydajnymi systemami kontroli mocy i temperatury niż poprzednia generacja. Zastąpią one trzy satelity Eutelsat znajdujące się obecnie na orbicie w tej lokalizacji.
Francois Gaullier, dyrektor ds. systemów telekomunikacyjnych i nawigacyjnych w Airbusie, powiedział: Eutelsat jest cenionym przez nas pierwszym użytkownikiem wielu nowatorskich satelitów Airbusa, od statków poprzedniej generacji Eurostar E3000 po ostatnio dostarczane pojazdy z elektrycznym systemem zmiany orbity lub pierwszym całkowicie wielozadaniowym ładunkiem użytecznym. Teraz będzie pierwszym użytkownikiem Eurostarów Neo. Najnowsza nasza platforma satelitarna została opracowana dzięki wsparciu ESA, pokazując znaczenie partnerstwa między przemysłem, agencjami kosmicznymi i użytkownikami komercyjnymi w Europie.
Satelity Hotbird 13F i 13G pomieszczą po ponad 2 t ładunku. Mają wytwarzać i zużywać energię elektryczną o mocy 22 kW, przy masie startowej wynoszącej zaledwie 4500 kg, ograniczonej dzięki zastosowaniu elektrycznego systemu zmiany orbity. Zwiększą one zdolność Eutelsatu do obsługi 135 mln klientów w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie.
Airbus zbudował platformę Eurostar Neo w ramach projektów partnerskich Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) we współpracy z francuską agencją kosmiczną CNES i przy wsparciu Brytyjskiej Agencji Kosmicznej oraz innych agencji z całej Europy (Pierwszy satelita Eurostar Neo gotowy , 2021-02-12).