Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy lot RH-1-A Rhaegal

Bezzałogowce, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Nowe technologie, 01 października 2022

Sabrewing Aircraft Company z Kalifornii w USA poinformowała, że w tym tygodniu pierwszy lot w zawisie wykonał prototyp przedprodukcyjny bezzałogowca cargo VTOL RH-1-A Rhaegal. Podniósł ładunek o masie 374 kg. Przedstawiciele Sabrewing twierdzą, że to rekord dla komercyjnego, bezzałogowego pojazdu latającego pionowego startu. Dodają, że masa prototypu w pierwszym locie wynosiła 1215 kg wobec 1395 kg maksymalnej masy startowej. To oznacza, że jego możliwości są znacznie większe niż wykazane w pierwszym locie.

Prototyp przedprodukcyjny bezzałogowca cargo VTOL RH-1-A Rhaegal podczas pierwszego lotu / Zdjęcie: Sabrewing

Od powstania pierwszego projektu RH-1-A Rhaegal w 2020 Sabrewing ulepszyła jego układ napędowy, dzięki czemu łopatki silnika turbowałowego, a także kanały i osłony wentylatorów wytwarzają ciąg o 30% większy niż oryginalna konstrukcja. Na bazie RH-1-A powstaje większy, produkcyjny RH-1-B o jeszcze większej masie startowej. Ma ona wynieść 2400 kg podczas pionowego startu, wzrastając do 4500 kg przy użyciu pasa startowego o długości około kilometra. Oczekuje się, że Rhaegal B będzie miał maksymalny udźwig 2400 kg. Jego zasięg ma wynosić 1800 km, a prędkość przelotowa 370 km/h na wysokości 6,5 km.

RH-1-A Rhaegal jest napędzany turboelektryczną wersją silnika turbowałowego Ariel 2E o mocy 1400 kW, produkowanego przez francuską grupę Safran dla śmigłowców. Napędza on generator elektryczny, który wytwarza prawie 1 MW energii elektrycznej do zasilania czterech wentylatorów kanałowych. Jednostka napędowa nie jest wyposażona w akumulatory. Oprócz Safran do partnerów programu należą Leonardo (awionika), Garmin (systemy nawigacyjne), Toray (materiały kompozytowe), Attollo Engineering (radar Lidar), Spider Tracks (zdalne pozycjonowanie), US Cargo Systems (podłogi ładunkowe) i Cal State Wyspy Normandzkie (oprogramowanie) oraz Ohio State University, UCLA i Oklahoma University.

Sabrewing pracuje nad uzyskaniem dla Rhaegal certyfikatu typu FAA i EASA. Dostawy pojazdów mają się rozpocząć w grudniu 2023. Pierwszych 28 zostało zamówionych przez program World Food/World Health. Sabrewing ogłosiła, że ma zamówienia na kolejne 102 bezzałogowce i listy intencyjne dotyczące ponad 400 dalszych. Ich potencjalna wartość wynosi 3,2 mld USD.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.