Dzisiaj, 17 października 2022 koncern GE Aerospace poinformował, że rząd RP wybrał silniki turbowałowe CT7-2E1 dla floty śmigłowców Leonardo AW149. W ramach niedawno ogłoszonego kontraktu między Rządem RP a PZL-Świdnik, polską spółką należącą w całości do koncernu Leonardo, Polska otrzyma 64 CT7-2E1, wraz z zapasowymi silnikami (producent nie określił ilości), dla 32 zamówionych AW149. Dostawy sprzętu rozpoczną się w 2023.
– Po analizie różnych dostępnych napędów do śmigłowca AW149, doszliśmy do wniosku, że silniki CT7-2E1 najlepiej odpowiadają naszym potrzebom w zakresie wydajności, kosztów eksploatacji, niezawodności oraz poziomu zgodności ich jednostek napędowych z innymi naszymi śmigłowcami Black Hawk i AW101, a także będącymi obecnie w procesie ofertowania śmigłowcami Apache – mówi gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia MON (Zapytanie ofertowe na AH-64E dla Polski, 2022-09-08, Kontrakt na AW149 dla LWL, 2022-07-01).
Silniki CT7-2E1 mają wiele cech wspólnych z CT7-8E, które napędzają śmigłowce AW101 pozyskiwane dla Marynarki Wojennej RP oraz silnikami T700-701D, napędzającymi śmigłowce Black Hawk, które są w wyposażeniu Wojsk Specjalnych i Policji. Silniki GE CT7-2E1 napędzają większość śmigłowców Leonardo AW149 i AW189 będących obecnie w służbie (PZL-Świdnik na WSF, 2022-10-05, Oblot pierwszego AW101 dla MW, 2021-07-20).
– Historia osiągnięć silników rodziny T700/CT7 pokazuje, że są to maszyny, które dały się poznać jako wysoce niezawodne napędy. Cieszymy się, że rząd RP wybrał CT7-2E1, zapewnimy światowej klasy wsparcie dla wszystkich silników T700/CT7, które obecnie funkcjonują w Polsce oraz zostaną dostarczone w ciągu tej dekady – dodaje Ron Hutter, wiceprezes ds. sprzedaży silników turbowałowych w GE Aerospace.