W chińskim Jinan w prowincji Shandong zakończono pierwszą fazę budowy ośrodka testowego ultraszybkich napędów elektromagnetycznych. Umożliwia on osiąganie przez obiekty ważące powyżej jednej tony prędkości 1030 km/h. To prędkość poddźwiękowa, równa prędkości osiąganej przez samoloty pasażerskie.
Obiekt jest budowany etapami we współpracy z Chińską Akademią Nauk (głównie Instytutem Elektrotechniki) przez władze prowincji Shandong i jej stolicy Jinan. Stanowi przełom w wielu podstawowych technologiach związanych z uzyskiwaniem wysokich prędkości w transporcie lądowym. Mogą z niego korzystać chińskie przedsiębiorstwa i instytuty badawcze, by prowadzić testy rozwiązań sprzętu o dużej masie rozwijającego superprędkości.
Już obecnie chińskie koleje wysokich prędkości zapewniają przejazdy z prędkością 350 km/h. Dla przykładu – do niedawna podróż koleją z Wuhan do Pekinu trwała ok. 10 godzin, a teraz pociąg Fuxing pokonuje tę trasę w 3 h 48 min. Co ciekawe, pociągi rozwijające takie prędkości korzystają z torów o konwencjonalnej budowie. Ich sieć ma długość przekraczającą 37 tys. km (dla porównania – w Polsce pociągi mogą osiągać prędkość 200 km/h na kilku krótkich odcinkach, a standardową wysoką prędkością jest 160 km/h, uzyskiwana na niewielu trasach).
Obecnie w Chinach trwają testy pociągu nowej generacji, na poduszce elektromagnetycznej, rozwijającego prędkość 620 km/h. 21-metrowy prototyp został pokazany mediom w mieście Czengdu w prowincji Syczuan na początku 2022.