Amazon Air podpisał z Altavair umowę na dzierżawę 10 frachtowców A330-300P2F. Celem leasingu jest spełnienie planów usługi Amazon Prime, czyli dostawy klientom towarów zamówionych w serwisie e-commerce w ciągu jednego dnia. Za obsługę maszyn dla Amazona – w tym zapewnienie załóg i techników – będą odpowiadać Hawaiian Airlines użytkujące samoloty A330 od 2010.
Samoloty dla Amazon Air zostaną przebudowane z samolotów pasażerskich na frachtowce przez niemiecką Elbe Flugzeugwerke, która specjalizuje się w usługach konwersji maszyn pasażerskich na samoloty cargo (P2F, passanger-to-freighter). Pierwszy samolot ma dołączyć do Amazon Air pod koniec 2023
– Cieszymy się, że Airbusy dołączą do floty Amazon Air. [...] A330-300 będą nie tylko pierwszymi tego typu samolotami w naszej firmie, ale także najnowszymi, największymi samolotami Amazon Air, co pozwoli nam dostarczać klientom w każdym locie więcej paczek – powiedział Philippe Karam, dyrektor Amazon Global Air Fleet & Sourcing.
Dzięki technologiom Airbusa, do których należy układ sterowania lotem fly-by-wire, A330 stanowi dogodną bazę do przebudowy na frachtowiec. Od momentu wejścia A330 do służby w 1994 roku, klienci zamówili ponad 1700 samolotów tego typu, z czego ponad 1500 już dostarczono. Zasób ten stanowi bogate źródło samolotów mogących posłużyć przez wiele lat do konwersji P2F.
Choć zarówno A330-200, jak i A330-300 nadają się do przebudowy, dłuższy kadłub A330-300P2F jest szczególnie odpowiedni dla przedsiębiorstw zajmujących się konwersją i samych przewoźników ekspresowych, ze względu na dużą pojemność dostępną dla ładunków o mniejszej gęstości. Program konwersji A330P2F, uruchomiony w 2012 roku, jest wynikiem współpracy ST Aerospace, Airbusa i ich spółki joint venture EFW (Testy Prime Air w Kalifornii i Teksasie, 2022-07-16).