Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

3,3 mld USD straty Boeinga w III kwartale 2022

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 27 października 2022

Amerykański Boeing poinformował o stracie w wysokości 3,3 mld USD w III kwartale 2022. Miały ją spowodować przede wszystkim problemy z programami wojskowymi. Główne obciążenie – aż 1,2 mld USD stanowił program latającego tankowca KC-46A Pegasus. Stratę w wysokości 766 mln USD przyniósł program budowy samolotów dla najważniejszych polityków – VC-25B Air Force One.

Zdjęcie: Boeing

Głównymi przyczynami strat były wyższe koszty produkcji i łańcucha dostaw, a także trudne wyzwania techniczne. Pojawiły się one nie tylko w programach KC-46 i VC-25B, ale także MQ-25 Stingray i T-7A Red Hawk. Trudna jest też sytuacja w realizowanym dla NASA programie Commercial Crew. Łącznie od początku roku sektor obronny Boeinga przyniósł 3,7 mld strat, podczas gdy pozostałe sektory 0,7 mld USD.

Władze Boeinga koncentrują się teraz na restrukturyzacji i stabilizacji programów budowy i dostaw KC-46A i VC-25B. Samoloty te mają zostać dopracowane i regularnie dostarczane odbiorcy. Dzięki postępom prac z Pegasusem US Air Force zezwoliły tym latającym tankowcom na operowanie na całym świecie ze wszystkimi typami posiadanych samolotami z wyjątkiem A-10 Thunderboldt II. Nie udało się jednak naprawić systemu monitorowania wizyjnego tankowania KC-46A. Na początku października USAF poinformowały, że dostawy przeprojektowanego systemu, nazwanego RVS 2.0, zostanie opóźnione o 19 miesięcy z powodu problemów z łańcuchem dostaw. Zmodyfikowane samoloty zostaną wprowadzone do linii najwcześniej w październiku 2025.

Nie dość, że sektor zbrojeniowy Boeinga przynosi straty, to maleją jego przychody. W III kwartale 2021 wyniosły one 6,6 mld USD, a w takim samym okresie 2022 jedynie 5,3 mld USD. Problem stanowią nie tylko pozrywane łańcuchy dostaw i wyzwania techniczne, ale także brak fachowców. Niedobór siły roboczej miał dotknąć przede wszystkim program Air Force One ze względu na szczególne wymagania (m.in. specjalne poświadczenia bezpieczeństwa). Jako czynnik, który ma pomóc przynoszącemu straty sektorowi władze Boeinga wskazują wybór przez Polskę śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache...


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.