Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nos C919 dostarczony

Lotnictwo cywilne, 31 grudnia 2009

Chengdu Aircraft Industry dostarczyła nos kadłuba pierwszego dużego chińskiego samolotu pasażerskiego C919. To ostatni element struktury jego kadłuba.

Samolot montuje i przygotowuje do prób Commercial Aircraft Corp of China (COMAC), współpracując z wieloma rodzimymi i zagranicznymi dostawcami (współpracę zaproponowano ponad 100 dużym przedsiębiorstwom). Struktura kadłuba ma zostać przebadana w przyszłym roku. Gotowy do lotu, przebadany w naziemnych laboratoriach, prototyp ma być w 2014. W 2016 mają się rozpocząć dostawy seryjnych C919 dla przewoźników lotniczych.

Jednym z poddostawców jest CFM International - joint venture (50/50) francuskiego Safrana i amerykańskiego General Electric. W bieżącym tygodniu podpisało ono umowę z COMAC dotyczącą opracowania kompletnego zespołu napędowego do C919 (silniki, pylony i odwracacze ciągu). Oba koncerny za przygotowanie do produkcji silników nazywanych Leap X1C i pozostałych elementów zespołu mają otrzymać po 3,5 mld Euro (5 mld USD). Kwota ta może wzrosnąć trzykrotnie w ciągu dalszych 30 lat. Umowa przewiduje montaż końcowy silników przez AVIC Commercial Aircraft Engine Co.

General Electric w ostatnim okresie realizuje program silnej ekspansji na rynku ChRL. GE i CFM dostarczyły już napędy do tysiąca chińskich samolotów. Silniki GE CF34 napędzają m.in. pierwszy chiński samolot pasażerski ARJ21.

ChRL zamierza zainwestować w rozwój C919 aż 200 mld juanów, czyli 29 mld USD. Chce dzięki temu uniezależnić się od dostaw Airbusa i Boeinga, a w przyszłości konkurować z nimi na rynkach trzecich. Kapitał zakładowy COMAC wynosi 19 mld juanów (2,8 mld USD).

C919 ma przewozić 156-168 pasażerów. Jego zasięg ma wynosić 4075-5555 km. Model samolotu został po raz pierwszy pokazany na początku września na Asian Aerospace '09 w Hong Kongu .

COMAC przewiduje w początkowym okresie produkcji wytwarzanie 50 C919 rocznie, docelowo zaś 100 lub więcej, zależnie od zapotrzebowania rynku. Chińczycy oceniają chłonność rynku na 2 tysiące w ciągu 20 lat. Głównym atutem chińskiego samolotu, podobnie jak wielu innych wyrobów, będzie zapewne niska cena. Po rozpoczęciu dostaw C919 Chińczycy chcą rozpocząć prace nad samolotem przewożącym 250 pasażerów.

Wczoraj oficjalnie rozpoczęto budowę ośrodka montażowego C919 w szanghajskiej dzielnicy przemysłowo-technologicznej Pudong New Area. Hala montażowa i hale pomocnicze mają mieć powierzchnię równą 2,67 mln m2, z czego powierzchnia użytkowa to 1,15 mln m2. W 2012 ma zostać oddanych do użytku pierwszych 270 tys. m2. W 2016 w centrum ma powstawać 20 C919 i 50 samolotów transportu regionalnego ARJ21 (zamówiono już 208 samolotów tego typu). Drugi ośrodek montażowy C929 powstaje w Changzhong Road w dystrykcie Zhabei. Oboma zarządza Shanghai Aircraft Manufacturing Co, spółka zależna COMAC z kapitałem zakładowym 2 mld juanów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.