Niemiecki przemysł obronny prowadzi projekt badawczy InterRoC (Interoperable Robotic Convoy), mający na celu opracowanie ciężarówek poruszających się autonomicznie. W ostatnich miesiącach odbyły się dwa przedsięwzięcia prezentujące dotychczasowe osiągnięcia projektu.
Na obecnym etapie projekt InterRoC obejmuje dwie ciężarówki HX2 wyposażone w moduły autonomiczne A-Kit. Moduły zostały przekazane przez władze Niemiec, zaś ich pierwotnym dostawcą na podstawie umowy projektowej były USA. Niemiecki przemysł odpowiada za modyfikację pojazdów, integrację funkcji autonomiczności, wprowadzenie do eksploatacji i testy pojazdów. Dzięki modułom A-Kit pojazdy mogą się poruszać w trybie podążania za danym obiektem (leader-follower). W tym celu pierwszy z pojazdów jest sterowany manualnie, a drugi podąża za nim tą samą ścieżką.
Człowiek może interweniować w sterowaniu pojazdami w przypadku wystąpienia awarii lub innych zdarzeń drogowych. Ma on dostęp do funkcji podstawowych, takich jak kierowanie i przyspieszania, oraz funkcjami drugorzędnymi, takimi jak uruchamianie silnika, włączanie świateł, blokada mechanizmu różnicowego i inne.
Takich samych modułów autonomicznych A-Kit na pojazdach Oshkosh używa także US Army w projekcie Autonomous Ground Resupply (AGR). Oznacza to, że możliwe będzie tworzenie amerykańsko-niemieckich konwojów. Było to testowane podczas demonstracji operacyjnej (OPDEMO) w dniach 26 września – 7 października na niemieckim poligonie US Army Grafenwöhr Training Area w Bawarii.
Dzięki intensywnym przygotowaniom do prób pierwszy konwój złożony z 2 pojazdów wyruszył w trasę drugiego dnia. W ciągu dwóch tygodni testowano konwój liczący 5 pojazdów w każdym możliwym trybie działania w różnych wariantach. W tym czasie pojazdy przejechały 1051 km. Na trasie pokonywano teren o 40-% nachyleniu. Pojazdy mogły działać nieprzerwanie przez ponad 75 min bez interwencji człowieka. Maksymalna długość konwoju wyniosła 1100 m. Według oficjalnego komunikatu, testy zakończyły się pełnym sukcesem i przyniosły wiele cennych wniosków.
Wcześniej, latem br. w obecności przedstawicieli niemieckiego rządu pojazdy projektu InterRoC wzięły udział w międzynarodowych próbach pojazdów bezzałogowych European Land Robot Trial (ELROB). Są to najtrudniejsze próby terenowe robotów w Europie odbywające się co 2 lata na terenie należącym do wojska. W tym roku odbyły się pod Wiedniem, w dniach 30 maja – 3 czerwca. W otwartej, międzynarodowej rywalizacji w dziedzinie robotyki, sensorów i autonomiczności rywalizowali przedstawiciele szkolnictwa wyższego, przemysłu cywilnego i obronnego.
Uczestnicy musieli się zmierzyć z różnymi scenariuszami i wyzwaniami we współpracy z użytkownikami wojskowymi. Ocenę wykonania zadań przeprowadzał zespół ekspertów. Zespół InterRoC uczestniczył w wydarzeniu po raz pierwszy i od razu zajął drugie miejsce, ustępując tylko Uniwersytetowi Bundeswehry w Monachium (Australia testuje autonomiczne konwoje, 2021-11-03).