Podległa Pentagonowi DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) zleciła General Atomics ASI prace koncepcyjne nad projektem wodnosamolotu-ekranoplanu wykorzystującego wpływ ziemi w ramach programu Liberty Lifter. Kontrakt, zawarty 25 listopada 2022, ma być realizowany ze środków badawczo-rozwojowych budżetu 2022. Jego wartość wynosi 7,96 mln USD. Prace, prowadzone w ośrodku Poway w Kalifornii, mają zakończyć się w maju 2023.
Pierwsze informacje o programie Liberty Lifter (nazwa nawiązuje do statków typu Liberty z czasów II w.św., gdy w latach 1941–1945 w 18 stoczniach wyprodukowano ich 2710) pojawiły się na początku 2022. Ma on doprowadzić do zaprojektowania względnie taniego samolotu transportowego dalekiego zasięgu, zdolnego do operacji strategicznych i taktycznych, startującego i lądującego na wodzie (do stanu morza 4-5). Przewiduje się, że nowy samolot będzie podobny wielkością do C-17 Globemaster. Jego masa startowa ma wynosić 225-270 tys. kg (C-17A – 265 tys. kg). Cena jednostkowa ma nie przekraczać 340 mln USD.
Wykorzystanie wpływu ziemi (a raczej powierzchni wody) ma zwiększyć zasięg samolotu i obniżyć koszty jego eksploatacji w lotach dalekodystansowych. Oszczędności mają wynosić kilka procent. Co więcej, układ wodnosamolotu ma uniezależnić nową konstrukcję od standardowych lotnisk.
Podobne samoloty próbowano kilkadziesiąt lat temu budować w ZSRS. Amerykanie uważają, że ich konstrukcja będzie bardziej uniwersalna. Aby uniezależnić transportowiec od warunków pogodowych (np. wysokich fal) ma być on zdolny do latania także na tradycyjnych wysokościach, nawet do 3 km.