W pierwszym przeprowadzonym w Europie locie formacji różnych rodzajów statków powietrznych, zorganizowanym przez Airbusa, dwa myśliwce, jeden śmigłowiec i pięć zdalnie sterowanych bezzałogowców wykonały misję, która może się wydarzyć w rzeczywistości.
Zadanie Multi-Domain Flight Demo (MDFD) zostało przeprowadzone przez specjalistów Airbusa we współpracy z przedstawicielami niemieckiej Bundeswehry, fińskich sił zbrojnych i partnerów branżowych, takich jak: producent uzbrojenia rakietowego MBDA Germany, dostawca kompaktowego łącza danych sieci lotniczej Patria, start-up HAT.tec zajmujący się autonomią i technologiami misji oraz dostawca systemów startowych dla bsl Robonic.
Projekt załogowo-bezzałogowego zespołu testowego związanego z programem Future Combat Air System (FCAS) przejdzie teraz do następnej fazy: opracowania w najbliższych latach demonstratora technologii zdalnie sterowanego nosiciela uzbrojenia (RC), który będzie towarzyszem załogowego FCAS.
– Dzięki MDFD po raz pierwszy w Europie pokazaliśmy, w jaki sposób możliwości i funkcjonalności zespołu załogowo-bezzałogowego złożonego maksymalnie z 10 połączonych statków powietrznych działają w scenariuszu inspirowanym prawdziwym życiem i w warunkach zbliżonych do operacyjnych. To kolejny przykład tego, jak wprowadzamy pionierskie technologie, aby nasi klienci mogli wypełniać misje: ratować życie i zapewniać wszystkim lepszą przyszłość – powiedział Jean-Brice Dumont, szef wojskowych systemów lotniczych w Airbusie.
W próbnym locie przeprowadzonym nad Rovajärvi w Finlandii późnym latem br. myśliwce, śmigłowce i bezzałogowce zostały połączone za pomocą sieciowego łącza wymian danych (CANDL), które umożliwiło im bezproblemową interakcję. W rozegranym scenariuszu misji statki powietrzne pomogły uwolnić świat od fikcyjnego, groźnego dowódcy bojowników. Learjet 35 należący GFD, spółki zależnej Airbusa, symulował myśliwiec, a obecna na jego pokładzie załoga kierowała pięcioma zmodyfikowanymi bezzałogowcami Airbus Do-DT25. Dwa z nich były wyposażone w urządzenia wsparcia elektronicznego MBDA Germany, które wykrywały pozycje naziemnych rakietowych zestawów przeciwlotniczych należących do fikcyjnych przeciwników. Pozostałe trzy bezzałogowce przenosiły kamery, rejestrujące i wizualnie potwierdzające lokalizację stanowisk OP. Ponadto na ekranach w namiocie dla gości pokazu (reprezentujących zaangażowane w próbę siły zbrojne Niemiec i Finlandii) widoczny był jeden symulowany myśliwiec pełniący rolę samolotuu dowodzenia i naprowadzania.
Po wyeliminowaniu zagrożenia w postaci obrony powietrznej pododdział działający na lądzie poprosił za pośrednictwem wysuniętego nawigatora naprowadzania (JTAC) o wsparcie z powietrza, aby móc schwytać fikcyjnego dowódcę. Na wezwanie z pola walki natychmiast odpowiedziała załoga śmigłowca H145M, pomagając zespołowi komandosów w ich zadaniu. Równolegle załoga H145M połączyła się z jednym bezzałogowców, co pozwoliło obserwować otoczenie i dostarczać specjalsom danych rozpoznawczych (FIA 2022: Nowe uzbrojenie dla H145M, 2022-07-19).
Załoga wiropłata kierowała bezzałogowcem bezpośrednio z kabiny, a sygnał wideo z Do-DT25 był przesyłany bezpośrednio do H145M. JTAC, zlokalizowany w sąsiedztwie jednostki naziemnej, koordynował atak z załogą śmigłowca za pomocą procedur cyfrowych (9-liner) i częściowo przejął kontrolę nad jednym bezzałogowcem obserwacyjnym, by ostatecznie ocenić efekt operacji.
Pokaz MDFD zakończył drugą fazę projektu FCAS MUM-T (Future Combat Air System Manned-Unmanned-Teaming), finansowanego przez Federalny Urząd Bundeswehry ds. Wyposażenia, Informatyki i Wsparcia Eksploatacyjnego (BAAINBw).
Teraz projekt wejdzie w fazę III, która pozwoli udoskonalić istniejące zdolności i rozwinąć nowe, tak aby w czwartej dekadzie naszego wieku możliwe stało się prowadzenie analogicznych załogowo-bezzalogowych operacji bojowych przy pomocy istniejących samolotów bojowych i opracowanych do tego czasu bezzałogowców. Wstępna umowa w tej sprawie między Airbusem a BAAINBw została właśnie zawarta.
Zdalnie sterowani nosiciele uzbrojenia i wyposażenia (Remote Carriers), o różnych rozmiarach i możliwościach, są kluczowymi elementami FCAS. Mają działać w zespołach z załogowymi samolotami bojowymi nowej generacji i Eurofighterami, połączonych z zabezpieczoną cybernetycznie bojową siecią w chmurze. Działając pod dowództwem załogowego samolotu wielozadaniowego, RC zapewniają lepszą ochronę pilotów, jednocześnie zwiększając zasięg oddziaływania bojowego i przeżywalność (Spór Dassault z Airbusem o FCAS, 2022-06-11).