Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy Ił-80WKP

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 10 grudnia 2022

WKS FR prowadzą testy systemu łączności z okrętami podwodnymi samolotu dowodzenia Ił-80WKP (Wozdusznyj Komandnyj Punkt, Ił-86WzPU). To latający kompleks dowodzenia i łączności przeznaczony dla prezydenta Rosji, innych ważnych polityków, najwyższych dowódców i grupy operacyjnej oficerów Sztabu Generalnego w przypadku zniszczenia rosyjskiej infrastruktury naziemnej i satelitarnej w wyniku ataku nuklearnego (Modernizacja Ił-80 i Ił-82, 2019-05-31). Niedawno samolot został wyposażony w nowy kompleks łączności w zakresie fal ultradługich, który może nawiązać połączenie z podwodną anteną komunikacyjną holowaną przez okręt podwodny.

Samolot dowodzenia i łączności Ił-80WKP startuje do kolejnego lotu / Zdjęcie: MO FR

Ministerstwo Obrony Rosji zawarło 10 lipca 1991 umowę z NPP Poliot z Niżnego Nowogrodu o realizacji prac badawczo-rozwojowych Zwieno-2 w celu opracowania nowego zunifikowanego kompleksu pokładowego 83T120 drugiej generacji dla samolotu Ił-80. Miał on zastąpić kompleks pierwszej generacji Zwieno. Prace opóźniały się, a pierwszy zmodernizowany samolot (zn. rej. RA-86147, zmienione w 2013 na RF-93645), wyposażony w nowy kompleks, rozpoczął próby w locie dopiero w 2007.

MO FR posiada 4 samoloty Ił-80WKP (Ił-86WzPU) zbudowane w Zakładach Lotniczych w Woroneż w 1985 i oddane do użytku po wyposażeniu w kompleks Zwieno w latach 1987-1989 – zn. rej. RF-93645, RF-93642 (dawniej RA-86148), RA-86146 i RA-86149. Bazują one na lotnisku Czkałowskij. Modernizacji do nowego standardu zostały poddane samoloty zn. rej. RF-93645 i RF-93642. Oba zostały też wyposażone w sondy do uzupełniania paliwa w locie.

W przyszłości WKS FR mają otrzymać 2 lub 3 nowe stanowiska dowodzenia oparte na samolotach Ił-96-400M, opracowywane w ramach programu Zwieno-3S. Ich zasięg lotu bez tankowania ma być 2 razy większy niż  poprzednika. W pełni cyfrowe systemy łączności mają umożliwić dowodzenie wojskami strategicznymi, w tym lotnictwem, mobilnymi i stacjonarnymi wyrzutniami rakiet balistycznych oraz atomowymi okrętami podwodnymi w promieniu 6 tys. km.

W grudniu 2020 okazało się, że na lotnisku Taganrog-Jużnyj z jednego Ił-80WKP, poddawanego planowemu remontowi w TANTK, zostało skradzione wyposażenie. Śledztwo wykazało, że zginęło 39 elektronicznych bloków systemów łączności i 5 tablic sterujących. Sprawcą kradzieży okazał się 36-letni mieszkaniec Taganrogu, skazany wkrótce przez Sąd Miejski.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.