FAU SibNIA im. S.A. Czapłygina i CIAM im. P.I. Baranowa (część Instytutu im. N.J. Żukowskiego) realizują program badawczo-rozwojowy dotyczący komponentów systemów silników tłokowych do lekkich samolotów akrobacyjnych. Zamawiającym jest Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej. Głównym obiektem badań jest silnik demonstracyjny APD-A – modyfikacja tłokowego silnika APD-500 o mocy 500 KM opracowana w CIAM na bazie silnika samochodowego rodziny Kortież produkcji EMP NAMI.
W pierwszej fazie testy nowego silnika tłokowego prowadzono w laboratorium stacjonarnym CIAM. Później prototyp zainstalowano na latającym laboratorium Jak-52. Za jego przygotowanie i przeprowadzenie prób w locie odpowiada Katedra Aerodynamiki i Dynamiki Lotu SibNIA.
Zmodyfikowany Jak-52 z silnikiem APD-A wykonuje przejazdy po pasie lotniska z coraz większą prędkością. W ostatnich dniach zaczął się nawet odrywać od pasa. Według dostępnych informacji, silnik i układ jego instalacji na samolocie spełniają postawione wymagania.
Wnioski z przeprowadzonych testów zostaną wykorzystane w kolejnym etapie prac badawczo-rozwojowych przy finalizowaniu projektu APD-A. Później mają stanowić podstawę do tworzenia układów silników tłokowych, które zapewnią ich pracę w locie odwróconym i w warunkach dużych przeciążeń. Zespoły napędowe, które powstaną w ramach programu, mają być wykorzystywane w samolotach akrobacyjnych, w tym sportowych i treningowych.