Przedstawiciele MBDA ujawnili, że we wrześniu 2009 rozpoczął się program badawczy Cristal, mający na celu uzyskanie zdolności do przemysłowego wykorzystania patentów francuskiej Carbone Forgé, zajmującej się produkcją elementów z włókna węglowego.
Tradycyjna metoda tworzenia części z włókna węglowego polega na układaniu warstw materiału i spoiwa w formie, a później poddaniu wpływowi przegrzanej pary wodnej w autoklawie. O ile dzięki temu uzyskuje się materiał o odporności przewyższającej metal i zdecydowanie od niego lżejszy, poważnym problemem pozostaje niski stopień automatyzacji procesu produkcji i jego czasochłonność.
Mała, francuska spółka Carbone Forgé opatentował jednak kilka rozwiązań, które umożliwiają tworzenie nawet najbardziej skomplikowanych podzespołów z włókna węglowego o średnicy poniżej 1 m, bez użycia autoklawu. Dotychczasowe wyniki pozwalają na stwierdzenie, że jednocześnie uda się zmniejszyć masę podzespołów, a także koszt produkcji - o niebagatelne 40%.
Rozwiązaniami - głównie pod kątem wykorzystania w pociskach rakietowych - zainteresowała się MBDA. Przy współudziale kilku innych przedsiębiorstw, w tym Eurocoptera, EADS czy Snemca, we wrześniu ubiegłego roku zainicjowano program Cristal, który ma na celu dopracowanie rozwiązań Carbone Forgé i przystosowanie ich do masowej produkcji.
Prace będą trwały przez 3 lata. Według specjalistów MBDA, pozwoli to na zmniejszenie masy zarówno statków powietrznych, jak i uzbrojenia, co z kolei przełoży się na zredukowanie zużycia paliwa i zwiększenie ładowności.