Amerykański start-up Jetoptera z Waszyngtonu testuje modele samolotów VTOL i STOL w locie i w tunelu aerodynamicznym. W tych konstrukcjach używana jest technika wentylatorów bezłopatkowych (projektant nazywa ją systemem napędowym 3 w 1). Badania finansują US Air Force w ramach prac rozwojowych nad szybkim samolotami VTOL (HSVTOL). Jetoptera zrealizował już czwarty kontrakt na innowacje i badania dla małych przedsiębiorstw (SBIR, small business innovation and research).
Koncepcja Jetoptera HSVTOL opiera się na opatentowanym systemie napędu strumieniowego (FPS). Jest on skalowalny i – według projektanta – może napędzać samoloty o masie startowej do 4500 kg. Jetcoptera przygotowuje się do rozpoczęcia testów w tunelu aerodynamicznym z modelem podskalowym.
W ramach ostatniego kontraktu SBIR Jetoptera zaprojektował, zbudował i przetestował konstrukcję skrzydeł z nadmuchem na górną powierzchnię. Zapewnia ona dużą siłę nośną. Przedsiębiorstwo planuje wykorzystać dane z tych testów do optymalizacji projektu koncepcyjnego samolotu HSVTOL, który może być gotowy do lotu w 2025. Samolot ma rozwijać prędkość Ma0,8, czyli dwa razy większą niż inne projektowane obecnie przemiennopłaty.