Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowy śmigłowiec armii Argentyny

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 listopada 2007

Podczas obchodów święta lotnictwa wojsk lądowych Argentyny 23 listopada 2007 po raz pierwszy pokazano publicznie prototyp nowego, lekkiego śmigłowca do treningu pilotów, rozpoznania i wsparcia bojowego - Cicare CH-14 Aguilucho.

Śmigłowiec powstał na zlecenie lotnictwa wojsk lądowych Argentyny w spółce Cicare, która do tej pory budowała ultralekkie śmigłowce na rynek cywilny, a pierwszy kontrakt wojskowy zdobyła symulatorem do szkolenia i treningu pilotów wiropłatowych - SVH-3. Jest on obecnie używany w ośrodkach wyszkolenia lotników argentyńskich wojsk lądowych oraz w szkołach pilotów policji federalnej.

W 2005 przedsiębiorstwo Cicare przedstawiło armii projekt budowy lekkiego śmigłowca dedykowanego do operacji wojsk lądowych, argumentując jednocześnie, że w ten sposób uruchomić można w Argentynie własny przemysł wiropłatowy. Koncepcja spotkała się z przychylnością generałów i program Aguilucho ruszył oficjalnie w styczniu 2006. W marcu 2007 po długiej serii prób naziemnych prowadzonych pod nadzorem wojskowych śmigłowiec został oblatany, a następnie zaprezentowany na zamkniętym pokazie w Campo de Mayo najwyższym osobistościom ministerstwa obrony, armii, marynarki i policji.

Aguilucho jest pierwszym wojskowym śmigłowcem napędzanym silnikiem turbinowym, który zaprojektowano i zbudowano w Ameryce Łacińskiej. Powstał w warunkach niemal garażowych w Saladillo w prowincji Buenos Aires, gdzie mieści się siedziba spółki Cicare.

Zdjęcia: Juan Carlos Cicalesi i Santiago Rivas

Masa własna maszyny to zaledwie 750 kg, masa startowa - 1450 kg. Jednostką napędową Aguilucho jest turbina Rolls Royce Allison 250-C20B. Dwuosobowa załoga zajmuje miejsca w układzie tandem. Planuje się przenoszenie do 350 kg uzbrojenia zewnętrznego, zamocowanego na małych płatach po bokach kadłuba. Projektowana prędkość maksymalna - ok. 200 km/h, a pułap - 4,5 km, zasięg - 630 km, długotrwałość lotu - około 3 godzin. Ze wsparciem wojska argentyńskiego Cicare planuje w przyszłości budowę wariantu Aguilucho z miejscami załogi obok siebie - przeznaczonego do taniego treningu pilotów. Następnym krokiem rozwojowym ma być projekt większego śmigłowca - CH-16 dla pięciu osób.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.