Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy śmigłowiec armii Argentyny

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 listopada 2007

Podczas obchodów święta lotnictwa wojsk lądowych Argentyny 23 listopada 2007 po raz pierwszy pokazano publicznie prototyp nowego, lekkiego śmigłowca do treningu pilotów, rozpoznania i wsparcia bojowego - Cicare CH-14 Aguilucho.

Śmigłowiec powstał na zlecenie lotnictwa wojsk lądowych Argentyny w spółce Cicare, która do tej pory budowała ultralekkie śmigłowce na rynek cywilny, a pierwszy kontrakt wojskowy zdobyła symulatorem do szkolenia i treningu pilotów wiropłatowych - SVH-3. Jest on obecnie używany w ośrodkach wyszkolenia lotników argentyńskich wojsk lądowych oraz w szkołach pilotów policji federalnej.

W 2005 przedsiębiorstwo Cicare przedstawiło armii projekt budowy lekkiego śmigłowca dedykowanego do operacji wojsk lądowych, argumentując jednocześnie, że w ten sposób uruchomić można w Argentynie własny przemysł wiropłatowy. Koncepcja spotkała się z przychylnością generałów i program Aguilucho ruszył oficjalnie w styczniu 2006. W marcu 2007 po długiej serii prób naziemnych prowadzonych pod nadzorem wojskowych śmigłowiec został oblatany, a następnie zaprezentowany na zamkniętym pokazie w Campo de Mayo najwyższym osobistościom ministerstwa obrony, armii, marynarki i policji.

Aguilucho jest pierwszym wojskowym śmigłowcem napędzanym silnikiem turbinowym, który zaprojektowano i zbudowano w Ameryce Łacińskiej. Powstał w warunkach niemal garażowych w Saladillo w prowincji Buenos Aires, gdzie mieści się siedziba spółki Cicare.

Zdjęcia: Juan Carlos Cicalesi i Santiago Rivas

Masa własna maszyny to zaledwie 750 kg, masa startowa - 1450 kg. Jednostką napędową Aguilucho jest turbina Rolls Royce Allison 250-C20B. Dwuosobowa załoga zajmuje miejsca w układzie tandem. Planuje się przenoszenie do 350 kg uzbrojenia zewnętrznego, zamocowanego na małych płatach po bokach kadłuba. Projektowana prędkość maksymalna - ok. 200 km/h, a pułap - 4,5 km, zasięg - 630 km, długotrwałość lotu - około 3 godzin. Ze wsparciem wojska argentyńskiego Cicare planuje w przyszłości budowę wariantu Aguilucho z miejscami załogi obok siebie - przeznaczonego do taniego treningu pilotów. Następnym krokiem rozwojowym ma być projekt większego śmigłowca - CH-16 dla pięciu osób.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.