Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Cessna przejmuje Columbia Aircraft

Lotnictwo cywilne, 28 listopada 2007

Columbia Aircaft (CA) formalnie zakończyła wczoraj swoją działalność. Producent jednych z najszybszych samolotów tłokowych - czteroosobowych modeli Columbia 350 i 400 - został wykupiony za 26 mln USD przez Cessnę.

Amerykańska Columbia 400 na lotnisku Kemble w Gloucestershire w Anglii. Dolnopłat, w całości wykonany z kompozytów, zabiera na pokład 4 osoby. Jego długość to 7,67 m, rozpiętość skrzydeł 11 m, masa - 1000 kg, maksymalna masa startowa - o 500 kg większa. Silnik Teledyne Continental TSIO-550-C z doładowaniem o mocy 310 KM zapewnia prędkość maksymalną 435 km/h, wznoszenia 7,6 m/s. Zasięg przy prędkości ekonomicznej to 2040 km. Wyposażenie to nowoczesna awionika Garmin 1000 i system kontroli lotu GFC700

Od grudnia samoloty zlikwidowanego przedsiębiorstwa będą występowały pod nazwą nowego właściciela.

Cessna zakupiła swojego dotychczasowego konkurenta na aukcji zorganizowanej przez sąd upadłościowy w Oregonie. Przebiła trzy inne oferty. Rozmowy o przejęciu przedsiębiorstwa toczyły się już od zeszłego roku i to właśnie Cessna była typowana na zwycięzcę rywalizacji o zakup CA.

CA powstał jako wydzielona część Lancair International, spółki założonej przez Lance Neibauera w 1981, która produkuje kompozytowe samoloty turystyczno-sportowe do samodzielnego montażu. Od połowy ubiegłej dekady Lancair otrzymał certyfikat na otworzenie linii produkcyjnej gotowych samolotów. Zajęła się tym osobna spółka - CA. W 2003 za 50 mln USD pakiet kontrolny przedsiębiorstwa wykupiła Composite Technology Research Malaysia (CTRM), spółka malezyjskiego rządu. Od roku próbowała ona wycofać swoje udziały. Łącznie w ciągu 10 lat istnienia CA wyprodukowała ponad 600 lekkich i wyjątkowo szybkich samolotów sportowo-turystycznych.

Cessna przejęła wczoraj za 26,4 mln USD zakład produkcyjny, który mieści się na terenie lotniska miejskiego w Bend, w stanie Oregon (będzie to szósta fabryka Cessny). Pracuje w nim ponad 400 osób. Jednak głównym celem nowego właściciela było przejęcie produkcji samolotów Columbia 350 i 400, jednych z najszybszych w swojej klasie, tak by uzupełnić swoją ofertę samolotów tłokowych (7 modeli górnopłatów), z których najszybszy osiąga 325 km/h. Tymczasem pierwsza z Columbii osiąga nieco ponad 355, a druga 435 km/h.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.