Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aerofłot wycofał Tu-154M

Lotnictwo cywilne, 23 stycznia 2010

Najbardziej znane rosyjskie linie lotnicze Aerofłot wycofały ostatecznie z eksploatacji samoloty Tu-154M. Zastępują je Airbusy A320.

</span>Zdjęcie: A. Mielnikow

Faktyczne wycofanie Tu-154M z Aerofłotu nastąpiło już 31 grudnia 2009. Tego dnia samolot tego typu wykonał ostatni lot w barwach linii - z Jekateryngurga do Moskwy.

Pierwszy Tu-154 Aerofłot otrzymał pod koniec 1970. W kwietniu 1971 rozpoczęły się regularne loty tego typu samolotów - z Moskwy do Tbilisi, Soczi, Symferopolu i Mineralnych Wód. Początkowo Tu-154 woziły przesyłki pocztowe, loty z pasażerami rozpoczęły się 9 lutego 1972. Dwa miesiące później samoloty rozpoczęły loty międzynarodowe.

W ubiegłym roku Aerofłot używał jeszcze 23 Tu-154M. Teraz zostały one wystawione na sprzedaż. Samoloty tego typu eksploatuje jeszcze wiele linii, szczególnie w mniej zamożnych krajach, stałych odbiorcach rosyjskiego sprzętu lotniczego. W ciągu ostatnich dekad Tu-154M kupiło 17 linii spoza FR/ZSRS. Użytkownikiem 2 Tu-154M jest 36. splt, przewożący ważnych polskich polityków.

Tu-154 powstawał w latach 1960., a jego dostawy rozpoczęły się w następnej dekadzie. Tu-154M to jego nieco zmodernizowana wersja. Łącznie - do roku 2001 - wyprodukowano 926 Tu-154 różnych wersji. Resurs samolotu wynosi 45 tys. h. Może być on wydłużany do 80 tys. h. W Europie Tu-154M będą mogły być eksploatowane do 2016, gdy wejdą bardziej restrykcyjne przepisy, dotyczące m.in. zanieczyszczeń i hałasu wytwarzanego przez samoloty pasażerskie.

Tu-154M przewozi 130-180 pasażerów z prędkością maks. 975 km/h (to jeden z najszybszych konwencjonalnych samolotów pasażerskich świata). Jego zasięg maksymalny wynosi 5-5,5 tys. km.

Główną wadą samolotu jest duże zużycie paliwa, a tym samym mała ekonomiczność eksploatacji. Tu-154 zużywa 5,5 t paliwa na godzinę lotu, podczas gdy A320 ok. 2,7 t. Co więcej, załoga rosyjskiego liniowca liczy aż 4 członków, podczas gdy do pilotowania A320 wystarczy 2-osobowa załoga. Za główne zalety Tu-154 uznawane są niezawodność i odporność na trudne warunki eksploatacji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.