Przedstawiciele Northrop Grummana poinformowali o zakończeniu demonstracyjnych lotów testowego F-16, wyposażonego w nowy radar ze skanowaniem fazowym SABR.
SABR, czyli Scalable Agile Beam Radar jest rozwijany przez Northrop Grummana głównie pod kątem zastąpienia starszych modeli pokładowych stacji radiolokacyjnych samolotów F-16 ze skanowaniem mechanicznym.
Pierwsze próby w locie - jeszcze na samolocie testowym - odbyły się kilkanaście miesięcy temu. Pod koniec 2009 rozpoczęły się natomiast próby, z wykorzystaniem F-16. Loty demonstracyjne odbywały się w bazie lotniczej Edwards. Wczoraj przedstawiciele Northrop Grumman poinformowali o ich zakończeniu. Nie oznacza to oczywiście ukompletowania pełnego cyklu prób, ani rozwiązania problemu modernizacji systemów pokładowych, dla pełnego wykorzystania możliwości SABR.
Głównym odbiorcą nowego produktu powinny być amerykańskie wojska lotnicze, ale oferta skierowana jest również do innych właścicieli szesnastek, a więc 24 państw. Choć część z nich planuje wycofanie F-16 w ciągu najbliższych lat (np. Holandia, Norwegia), propozycja Northrop Grummana ciągle może dotyczyć przynajmniej kilkuset samolotów, sprzedanych w przeszłości sojusznikom USA, w tym Polsce.
W porównaniu do poprzednich radiolokatorów, SABR charakteryzuje się nieco mniejszą masą (o ok. 14 kg) i mniej czasochłonną (nawet 3-krotnie) obsługą. W porównaniu do klasycznych stacji radiolokacyjnych, te ze skanowaniem fazowym dają tylko nieco większe możliwości zwalczania celów powietrznych, zdecydowanie zwiększają jednak możliwości atakowania celów powierzchniowych.