Podczas rozpoczętej wczoraj w Lakeland, w stanie Floryda, Sun 'N Fun Aerospace Expo, koncern Daher zaprezentował samolot Kodiak 900.
Podobnie jak protoplasta, Kodiak 900 jest samolotem krótkiego startu i lądowania, mającym kadłub wydłużony o 1,2 m, prędkości przelotowej zwiększonej do 390 km/h i zasięgu 2090 km (300. Kodiak dostarczony , 2021-12-03).
W celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego Kodiak 900 ma przekonstruowany wlot powietrza do silnika, oprofilowane prowadnice klap, nowe owiewki na kołach podwozia, składany stopień wejściowy i podkadłubowy zasobnik ładunkowy (dostępny jako opcja dla Kodiak 100). Jak twierdzi producent dzięki tym ulepszeniom udało się zmniejszyć zużycie paliwa o 5%.
Napęd Kodiak 900 stanowi silnik turbinowy Pratt & Whitney Canada PT6A-140A o mocy 870 KM, poruszający pięciołopatowe kompozytowe, śmigło stałoobrotowe Hartzell, które obraca się z prędkością 1900 obr./min, dzięki czemu poziom hałasu emitowanego przez samolot wynosi zaledwie 79,5 dB.
W kabinie Kodiak 900, nazwanej Summit+, dodano piątą parę okien, zabudowano wykładzinę dźwiękochłonną i fotele pokryte odporną na ścieranie i wodę skórą. Każdy fotel jest wyposażony w porty USB-A i USB-C, uchwyty na kubki i telefony komórkowe. Ściany, podsufitka i tylna wręga wzmocniona wykonane są z materiałów zbrojonych włóknami kompozytowymi. We wnętrzu samolotu można zabudować maksymalnie 10 foteli pasażerskich.
Rozwój modelu Kodiak 900 rozpoczął się w 2016. Do tej pory zbudowano 3 samoloty: jeden do prób statycznych, prototyp do prób w locie i pierwszy egzemplarz seryjny, prezentowany podczas Sun ’N Fun Aerospace Expo, który służył do prób niezawodności prowadzonych przez władzę lotniczą i został sprzedany prywatnemu operatorowi. Pierwsze seryjne Kodiak 900 mają zostać dostarczone w maju br.