Na wystawie SOFINS 2023, która odbyła się w pobliżu Bordeaux we Francji, Airbus zaprezentował nowy bezzałogowy system latający (UAS) Capa-X. Został on zaprojektowany z modułową architekturą, która ma umożliwić realizowanie szerokiego zakresu misji. W wewnętrznej komorze może pomieścić do trzech różnych ładunków o masie ponad 10 kg (w optymalnej konfiguracji może to być nawet 20 kg). Taki ładunek może być przenoszony na odległość 100 km.
Długotrwałość lotu Cape-X sięga 10 h. Jego prędkość maksymalna wynosi 150 km/h, a pułap to 3 km. Maksymalna masa startowa wynosi 75 kg.
Bsl Capa-X jest wyposażony w napęd elektryczny zasilany akumulatorami litowo-jonowymi. Może startować i lądować konwencjonalnie z pasa startowego. Z zestawem czterech podwójnych wirników może też operować pionowo (eVTOL).
Capa-X może być różnie konfigurowany zależnie od planowanych zadań. Możliwe jest stosowanie różnych zespołów śmigłowych i wirnikowych. Są też możliwe dwie opcje skrzydeł. Te o większej rozpiętości (4,5 m) pozwalają na uzyskanie większego zasięgu i pułapu. Krótsze (3,5 m) zwiększają manewrowość przy małych prędkościach i ułatwiają lot w zawisie.
Nowy bezzałogowiec został zaprojektowany przez Survey Copter. Od 2011 to przedsiębiorstwo zależne Airbusa. Opracowało ono m.in. system autopilota weControl i naziemną stację kontroli.
Charakterystyki Capa-X nie zostały jeszcze zweryfikowane. Prace rozwojowe nie zostały bowiem zakończone. Nie dobrano m.in. docelowych silników i śmigieł. Prototyp Capa-X powinien zostać oblatany do końca roku.