Podczas rozpoczętych dzisiaj, 19 kwietnia 2023, targów lotnictwa lekkiego Aero w niemieckim Friedrichshafen przedsiębiorstwo Rotax zaprezentowało swój najnowszy silnik - model 916iS/C. Jest on przeznaczony dla samolotów czteromiejscowych i dwumiejscowych o polepszonych osiągach.
Jak twierdzi producent, dzięki mocy 117kW (160 KM) i masie 85,8 kg, to jedna z najdoskonalszych konstrukcji przeznaczonych do napędu samolotów lekkich, używanych rekreacyjnie i do szkolenia. Osiągi silnika umożliwiają użytkownikowi skrócenie długości rozbiegu i bardziej strome wznoszenie po starcie, przy zachowaniu maksymalnej ekonomiczności podczas przelotu. Co najważniejsze, 916iS/C może być zasilany zarówno benzyną samochodową, jak i lotniczą.
Dzięki swoim niemal identycznym gabarytom nowy silnik może zostać zabudowany zamiast używanego obecnie 915iS. Jego cena ma być 5-6 tys. USD wyższa niż starszego modelu.
Kolejną korzyścią jest możliwość skorzystania z programu Rotax Care, zapewniającego obsługę techniczną i wsparcie producenta przez 2000 h nalotu lub 5 lat eksploatacji, cokolwiek nastąpi jako pierwsze.
Obecnie trwa proces certyfikacji silnika. Według producenta ma on zakończyć się niebawem, a pierwsze seryjne 916iS/C mają być dostępne na rynku w lipcu-sierpniu br.
W 2024 ma być dostępna opcjonalna wersja 916iS/C z 24-V instalacją elektryczną, dzięki której można będzie wyposażyć samolot m.in. w dodatkowe urządzenia awioniczne.
Pierwszym samolotem, w którym został zabudowany silnik 916iS/C jest prototyp CubCrafters Carbon Cub UL. Seryjne egzemplarze z nowym napędem mają być dostępne na rynku od 2025.
Przedstawiciele Rotaxa nie ujawnili, który z producentów lekkich statków powietrznych zdecydował się na zastosowanie 916iS/C. We Friedrichshafen można zobaczyć, że będzie on zabudowany m.in. w samolocie VL3 i wiatrakowcu Cruiser (Aero 2022: VL3 z silnikiem turbinowym, 2022-04-28).