Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zielone światło dla Akashy

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 03 lutego 2010

Indyjska, rządowa rada zakupów wojskowych zdecydowała o pozyskaniu kolejnych 6 dywizjonów zestawów przeciwlotniczych Akash. Oznacza to pełną akceptację dla rodzimej konstrukcji.

</span>Zestaw Akash w konfiguracji dla wojsk lotniczych. Trójprowadnicowa wyrzutnia osadzona jest na naczepie samochodowej. Nie wprowadzona jeszcze do służby wersja wojsk lądowych, oparta została o gąsienicowe podwozie czołgu T-72 / Zdjęcie: indiandefencereview.com

Akash to zestaw przeciwlotniczy średniego zasięgu (30 km, pułap 18 km), rozwijany od 1983 razem z innymi systemami rakietowymi, w ramach programu IGMDP (Integrated Guided Missile Development Programme).

System ma zastąpić starzejące się S-125 Newa, zakupione w ZSRS. Ma niemal identyczne charakterystyki, jeżeli chodzi o zasięg i pułap działania, jednak nieporównywalnie lepsze możliwości rozpoznania i przechwycenia celów, również kilku jednocześnie.

Twórcy, przedstawiciele agencji DRDO Bharat Electronics Ltd (BEL), twierdzą, że system zapewnia prawdopodobieństwo zniszczenia celu ponad 88%, a w przypadku odpalenia dwóch pocisków - ponad 98%.

Pocisk rakietowy, wzorowany częściowo na sowieckich pociskach systemów Kub i Buk, wyposażono w silnik strumieniowy, dzięki czemu ma on lepsze charakterystyki manewrowe w dalszym etapie lotu, niż klasyczne rozwiązania, oparte o silnik rakietowy na paliwo stałe. Głowica, zawierająca ok. 55 kg ładunku wybuchowego, może również służyć do przenoszenia ładunków nuklearnych. Indie zamierzają bowiem wykorzystać zestawy do obrony antyrakietowej, a w odróżnieniu od innych potęg militarnych, nie ukrywają, że największe prawdopodobieństwo zniszczenia szybko poruszających się, małych celów, jest wybuch niewielkiego ładunku atomowego.

Indie opracowały również nowe radary: trójwspółrzędny do obserwacji i naprowadzający, ze skanowaniem fazowym o nazwie Rajendra. Ten drugi zainstalowano na zmodernizowanym podwoziu BWP-2.

Podobnie jak inne, indyjskie przedsięwzięcia zbrojeniowe, także Akash zanotował ogromne opóźnienia. Program rozwojowy, w oparciu o pierwsze prototypy, trwał kilkanaście lat. Skomplikowana konstrukcja przysparzała poważnych problemów, a wyniki testów nie satysfakcjonowały wojska.

Ostatecznie jednak w grudniu 2007 wojska lotnicze - jeden z dwóch, obok wojsk lądowych, głównych odbiorców zestawów - zaakceptowały wstępnie konstrukcję, otwierając drogę do zakupu 2 dywizjonów i 175 pocisków.

Według ministra obrony, A. K. Antony, wtorkowa decyzja pozwoli na podpisanie kontraktu o dostawach sprzętu, niezbędnego do skompletowania kolejnych 6 dywizjonów dla wojsk lotniczych. Stwierdził przy tym, że jeszcze niedawno odbiorca nie był w pełni zadowolony z nowej broni. Obecnie jednak sytuacja ta zmieniła się pozytywnie, otwierając drogę do rozpoczęcia produkcji seryjnej na dużą skalę.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.