Britten-Norman i Cranfield Aerospace Solutions (CAeS) porozumiały się wstępnie w sprawie fuzji i rozpoczęcia dostaw regionalnych samolotów pasażerskich zasilanych wodorem w 2026. Celem porozumienia jest uzyskanie certyfikacji zarówno dla przebudowanych, jak i nowo wytwarzanych 9-miejscowych Britten-Norman Islander. Długoterminowe plany CAeS przewidują także konwersję 19-miejscowego samolotu regionalnego na napęd wodorowy i ewentualną konwersję samolotów 100-miejscowych.
Fuzja ma zostać zrealizowana w połowie 2023, po zakończeniu ostatecznego badania due diligence. HydrogenOne Capital Growth Plc (HydrogenOne), konsorcjum inwestorów CAeS, w skład którego wchodzą HydrogenOne, Safran Corporate Ventures i fundusz inwestycyjny Strategic Development Fund (SDF) z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, mają zainwestować w nową spółkę do 10 mln GBP, w tym do 5 mln GBP tuż po zakończeniu fuzji. Nowe wsparcie będzie opierać się na wcześniejszej rundzie finansowania w wysokości 14,4 mln GBP, która była wspierana przez Radę Ekonomiczną Tawazun w ZEA i Motus Ventures z siedzibą w Kalifornii.
W nowym podmiocie udziały zachowają Cranfield University i Motus Ventures. Obecni właściciele Britten-Norman, w tym wiodący inwestor Alawi Zawawi, także pozostaną udziałowcami przedsiębiorstwa.
Oba podmioty współpracowały przez 2 lata nad projektem Fresson, ustanowionym w celu opracowania technologii potrzebnych do powstania wodorowego układu napędowego dla Islandera. Projekt uzyskał poparcie rządu Wielkiej Brytanii, za pośrednictwem Instytutu Technologii Lotniczych i Kosmicznych. Producenci posiadają już zobowiązanie niemieckiej regionalnej linii lotniczej Evia Aero dotyczące zakupu 10 zestawów do konwersji. Grupa leasingowa Monte Aircraft podpisała zaś list intencyjny na kolejne 40 sztuk.