Magpie Aviation zademonstrował zautomatyzowany system holowania samolotu z napędem elektrycznym przez bezzałogowiec wypełniony akumulatorami (aerotow). Testy przeprowadzono w marcu 2023 nad Kalifornią, a teraz pokazano film z ich przebiegu. W testach wykorzystano dwa samoloty wyposażone przez Magpie. Wielokrotnie łączyły się one całkowicie autonomicznie, z centymetrową dokładnością.
Koncepcja holowania ma pozwolić na zwiększenie zasięgu przez komercyjne (przede wszystkim pasażerskie) samoloty z napędem elektrycznym. Autonomiczny samolot holowniczy miałby je chwytać za nos z pomocą aktywnego haka i ciągnąć do wyczerpania własnych akumulatorów. W tym czasie napęd samolotu holowanego pracowałby na minimalnej mocy, by zapewnić pasażerom wrażenie płynnego lotu i zachować zasięg niezbędny z powodów bezpieczeństwa. W dłuższych lotach holowniki mogłyby startować z kolejnych lotnisk i zmieniać się co kilkaset kilometrów.
Obecnie wydajność akumulatorów nie pozwala na uzyskiwanie przez komercyjne samoloty z napędem elektrycznym dalekich zasięgów. Holowanie miałyby je znacząco zwiększyć. Wadą rozwiązania jest konieczność zbudowania dość skomplikowanej infrastruktury i wielu samolotów – holowników.