Holenderskie Królewskie Linie Lotnicze (KLM) poinformowały, że 1 kwietnia podjęły współpracę z zespołem studenckim z Politechniki w Delft przy projekcie badawczym Phoenix, którego celem jest budowa samolotu napędzanego wodorem. Jego opracowanie i przetestowanie ma dostarczyć informacji dotyczących projektowania zbiorników na ciekły wodór i kluczowych własności zapewniajacych bezpieczeństwo.
Dzięki tej inicjatywie KLM i AeroDelft chcą przyczynić się do rozwoju technologii wodorowej i związanych z nią wymagań dotyczących certyfikacji, przepisów użytkowania i odpowiedniej infrastruktury. Obecnie rozwijane technologie wciąż stoją przed wieloma wyzwaniami, takimi jak np. dystrybucja i transport ciekłego wodoru.
Celem projektu Phoenix prowadzonego przez zespół AeroDelft jest zbudowanie modelu samolotu napędzanego wodorem. W pierwszym etapie, projekt obejmuje budowę bezzałogowca – prototypu Phoenixa, który następnie posłuży do opracowania pierwszego załogowego i pełnowymiarowego samolotu z silnikami o napędzie elektryczno-wodorowym (z użyciem ciekłego wodoru).
Bezzałogowiec – prototyp Phoenixa, wyposażony w silnik elektryczny napędzany ciekłym wodorem, przy wykorzystaniu technologii ogniw paliwowych, odbył już pierwszy lotw trakcie którego sprawdzono, czy możee latać na tym rodzaju paliwa i czy można nim sterować z ziemi.
Na razie trwają próby napędu wodorowego dla pełnowymiarowego samolotu. Następnie, w przyszłym roku, zespół AeroDelft planuje pierwsze loty załogowe z użyciem wodoru gazowego, a w 2025 – z użyciem ciekłego wodoru.