Whisper Aero poinformował o zamknięciu w ubiegłym tygodniu rundy finansowania serii A o wartości 32 mln USD. Została ona zrealizowana przez Menlo Ventures, EVE Atlas, Capricorn Technology Impact Fund i Connor Capital. Część funduszy zapewniły Kindred Ventures, Abstract Ventures, Moving Capital, AeroX Ventures, Cosmos Ventures, Linse Capital i LaunchTN. Pozyskane środki mają umożliwić zwiększenie zatrudnienia w start-upie, by przyspieszyć prace nad nowymi projektami. Celem jest też uruchomienie linii produkcyjnych napędów.
W związku z uzyskaniem nowego finansowania Whisper Aero ujawnił niektóre szczegóły bardzo cichego i wydajnego elektrycznego układu napędowego, nad którym pracuje. Zastrzeżony układ to wentylator kanałowy nowej generacji. Można go skalować do różnych wielkości, od napędu samolotów po dmuchawy do liści. Projektanci twierdzą, że ich napęd jest o 20% wydajniejszy niż najlepsze istniejące wentylatory kanałowe.
Zamiast łopatek tworzących wentylator umieszczony w specjalnej osłonie Whisper Aero użył odpowiednio ukształtowanego dysku. Obracające się łopatki wywołują impulsy ciśnienia, generujące znaczny hałas i powodujące straty energii. Dysk wytwarza ciśnienie równomiernie, pracując cicho i z prawie 100-% wydajnością.
Koncepcja dysku była znana już wcześniej, ale trudno było ją zrealizować w praktyce. Whisper Aero nie ujawnił, jak pokonał trudności. Jego przedstawiciele mówią jedynie o zaprojektowaniu unikatowych struktur, których elementy poruszają się z mniejszą prędkością niż końcówki łopatek konwencjonalnych wentylatorów. Dzięki temu wytwarzany hałas jest nie tylko cichszy, ale ma częstotliwości łagodniej odbierane przez ludzkie uszy lub w ogóle niesłyszalne (ultradźwięki).
Po dwóch latach badań i rozwoju Whisper Aero jest gotowy do rozpoczęcia produkcji i sprzedaży swoich napędów. Na razie start-up koncentruje się na zastosowaniach obronnych. Zdobył już 6 kontraktów z Departamentem Obrony USA, który planuje wykorzystanie ultracichego układu napędowego w systemach obserwacyjnych.