Już drugi rok trwają prace nad Strategią konsolidacji i wspierania rozwoju polskiego przemysłu obronnego. Poprzednia obejmowała lata 2002-2005. Na jej podstawie powstała grupa Bumar, a kilka spółek włączono do Agencji Rozwoju Przemysłu. Dzięki integracji przedsiębiorstwa zaczęły przynosić zyski, a sprzedaż stale rośnie. Grupa Bumar, która w 2002 przyniosła 8,5 mln zł strat, kolejny rok z rzędu przyniosła zysk (w 2004 - 17,4 mln zł, w 2005 - 15,2 mln zł, w 2006 - 17 mln zł). Sprzedaż krajowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego wzrosła z poziomu 0,4-0,9 mld zł kilka lat temu do ponad 2,5 mld zł w 2006. Eksport uzbrojenia, który na początku lat 2000. nie przekraczał kilkudziesięciu milionów złotych, w latach 2005-2006 sięgnął 1,4 mld zł.
Zawirowania polityczne i personalne, a przede wszystkim działania lobby optującego za sprzedażą kolejnych przedsiębiorstw branży (w 2001 sprzedano PZL Warszawa-Okęcie, w 2002 WSK PZL Rzeszów, a w 2006 PZL w Mielcu z holdingu ARP, w ramach Strategii... próbowano sprzedać 8-9 mających mniejsze znaczenie spółek) zagranicznym inwestorom spowodowały, że dalsza konsolidacja została zatrzymana. Impulsem do kontynuowania restrukturyzacji stało się przystąpienie 1 lipca 2006 Polski do Międzyrządowego reżimu stymulującego konkurencyjność Europejskiego Rynku Obronnego. Po protestach związków zawodowych rząd obiecał wówczas m.in. przeznaczenie w kolejnych 5 latach 5 mld zł na programy badawczo-rozwojowe (b+r) w branży. Od tego czasu trwają negocjacje, które doprowadziły do bardziej konkretnych ustaleń. Niestety, w 2006 nakłady na b+r wyniosły zaledwie 48 mln zł, a w 2007 będą niewiele większe...
Najnowsze ustalenia, dotyczące okresu do 2012, przewidują że jedynym integratorem branży zbrojeniowej pozostanie Grupa Bumar, a spółki wchodzące w skład holdingu ARP zostaną sprywatyzowane lub włączone do Bumaru. Konsolidacja ma objąć wojskowe przedsiębiorstwa remontowo-produkcyjne (wpr-p) i niektóre jednostki badawczo-rozwojowe (jb-r). Łącznie w skład Grupy Bumar mogą wejść nawet 36 podmioty. Jeszcze w 2007 do Bumaru ma trafić część ZPS Gamrat, a w 2008 ZM Kraśnik i Radmor. Do końca 2008 mają zostać skomercjalizowane wpr-p (WZE, WZI, WZŁ-1, -2, WZM-5, WZM-S, WZL-1, -2, -4) i gliwicki OBRUM, które w ciągu kolejnych dwóch lat, obok BZE Belma i OBR SM, mają wejść w skład Bumaru. Do końca 2009 ARP ma czas, by znaleźć WSK PZL Świdnik, WSK PZL Kalisz i PZL-Hydral inwestorów strategicznych. Jeśli to się nie uda, w ciągu kolejnych dwóch lat miałyby one, podobnie jak PHZ Cenzin, zostać włączone do Bumaru. Poza Grupa pozostanie 12 przedsiębiorstw zaliczanych obecnie do potencjału obronnego, w tym HSW i SMW, które będą przekształcane we własnym zakresie i być może wejdą w skład Bumaru w późniejszym okresie. Dla innych przedsiębiorstw poszukiwani będą inwestorzy spoza Grupy.
Jednocześnie ma się odbywać restrukturyzacja wewnętrzna Bumaru. Do końca 2008 miałyby powstać trzy podgrupy: amunicyjno-rakietowo-strzelecka, pancerna i optoelektroniczna, a także obsługowo-remontowa. OBR SM i OBRUM, a być może także inne j-br, mają stanowić bezpośrednie zaplecze naukowo-badawcze spółek grupy. W 2012 Bumar miałby zostać przekształcony w spółkę akcyjną. Konsolidacja w samym Bumarze miałaby kosztować kilkanaście milionów złotych rocznie. Środki na restrukturyzację w całej branży miałyby pochodzić m.in. z prywatyzacji spółek ppo (w latach 2002-2005 było to 291 mln zł), wsparcia na utrzymanie nieczynnych mocy produkcyjnych (43,5 mln zł) i Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców (w 2004 - 166 mln zł dla 5 podmiotów).
Priorytetem dla branży ma być zabezpieczanie bieżącej eksploatacji wyposażenia Sił Zbrojnych RP, rozwój i produkcja amunicji, pocisków rakietowych, materiałów wybuchowych, broni strzeleckiej, a także zaawansowanej elektroniki wojskowej, sprzętu opancerzonego oraz środków indywidualnego wyposażenia żołnierza i ochrony przed bronią masowego rażenia. Zaplecze b+r ma być zgrupowane w czterech segmentach. Część jb+r pozostanie w gestii MON (ITWL, WITU, WITPiS, WITI, WIŁ, WIChiR, część MG (OBR CTM, PIT, IL, IPO), a tylko ITB Moratex będzie nadzorowany przez MSWiA. Dwie ostatnie grupy mają ściśle współpracować z Grupą Bumar, w skład której wejdą OBRSM i OBRUM. Grupa będzie też mogła tworzyć nowe ośrodki badawcze.
Nowa Strategia... przewiduje przeznaczenie obiecanych wcześniej przez rząd 2,5 mld zł na programy badawczo-rozwojowe w dziedzinie obronności, tyle że z trudnym do określenia opóźnieniem. Pieniądze z budżetu MNiSW miałyby zostać wydane w ciągu 3-5 lat. Jednak najważniejszym źródłem finansowania działalności sektora zbrojeniowego ma pozostać eksport. Nie wiadomo na jakiej podstawie przewiduje się, że wzrośnie on do 2012 aż o 50% - do 2 mld zł. Eksport miałby być wspierany poprzez system gwarancji, ubezpieczeń i kredytów rządowych, a także przez MON (pomoc w promocji, użyczanie sprzętu). Spaść mają natomiast zakupy krajowe - z 2,5 mld zł do 2,1 mld zł w 2012 (jeszcze w czerwcu przewidywano wzrost wydatków MON na zakupy w rodzimym przemyśle - do 2,81 mld zł).
Analizując dynamikę sprzedaży uzbrojenia w ostatnich latach i planowaną w Strategii... trzeba pamiętać, że wzrost w ostatnich latach wynika przede wszystkim z zaangażowania polskich wojsk w zagranicznych misjach bojowych. Dzięki niezwykłej determinacji Bumarowi udało się zdobyć zamówienia armii irackiej, a polska armia zamawia sprzęt w ramach zamówień nadzwyczajnych. Jeśli sytuacja się ustabilizuje, wobec braku sensownego systemu zakupów i obciążenia budżetu MON wydatkami na obsługę kontraktów zagranicznych (F-16), zamówienia spadną, co już przewiduje Strategia... Brak zamówień irackich i zmiany personalne w kluczowych spółkach spowodują zaś zapewne załamanie eksportu. Warto przy tym pamiętać, że zarówno sprzedaż krajowa, jak i eksport w znacznym stopniu opierają się na pośrednictwie, więc rzeczywista produkcja rodzimych przedsiębiorstw jest znacznie mniejsza niż publikowane dane. W zmianie tej sytuacji kluczowa jest rola prac badawczo-rozwojowych i współpracy międzynarodowej w tym zakresie (licencje). Tej sfery nie da się uzdrowić bez zintegrowania struktur zarządzających nią w administracji państwowej w jeden, sprawnie działający urząd.
Przedsiębiorstwo | Sprzedaż (mln PLN) | Zatrudnienie | Zysk netto (mln PLN) | ||||||
2006 | 2005 | 2004 | 2006 | 2005 | 2004 | 2006 | 2005 | 2004 | |
ZM Bumar Łabędy | 632,94 | 642,67 | 213,19 | 857 | 848 | 753 | 10,58 | 7,61 | 11,77 |
PZL Świdnik | 325,09 | 316,50 | 237,95 | 3 470 | 3 263 | 2 757 | 1,25 | 0,96 | 6,99 |
ZM Mesko | 265,55 | 179,07 | 140,80 | 1 771* | 1 596 | 1 555 | 0,69 | 38,30 | 0,07 |
HSW | 228,12 | 195,81 | 331,11 | 1 434 | 1 368 | 1 228 | 81,19 | 28,05 | -32,38 |
AZPB Andropol | 200,90 | 199 | 0,53 | ||||||
AMZ Kutno | 159,87 | 450 | |||||||
CNPEP Radwar | 150,44 | 117,32 | 134,82 | 1 642 | 1 282 | 1 290 | 5,22 | 4,45 | 7,26 |
PPH Kama | 134,00 | 35,90 | 56,70 | 112 | 9,8 | 0,44 | 6,5 | ||
Radmor | 89,00 | 73,99 | 75,58 | 402 | 411 | 6,8 | 8,56 | 1,04 | |
PCO | 76,80 | 51,65 | 50,73 | 414 | 405 | 411 | 5,15 | 2,02 | 4,30 |
DGT | 74,00 | 60,10 | 80,63 | 219 | 124 | 122 | 2,38 | 0,75 | |
PSO Maskpol | 73,03 | 59,72 | 65,29 | 714 | 541 | 528 | 9,12 | 8,00 | 8,80 |
WSK PZL Kalisz | 68,61 | 69,19 | 63,89 | 1 053 | 1 039 | 1 030 | 0,40 | 0,25 | -1,86 |
ZM Dezamet | 63,69 | 48,71 | 70,04 | 620* | 533 | 535 | 3,38 | 2,97 | 5,82 |
ZM Tarnów | 61,18 | 61,41 | 47,74 | 822 | 921 | 865 | 0,17 | -2,86 | 1,40 |
ZCh Nitro-Chem | 50,86 | 41,13 | 270* | 261 | -0,25 | -3,05 | |||
PZL Hydral | 48,62 | 47,60 | 34,65 | 641 | 635 | 643 | -1,08 | -14,93 | -48,15 |
Transbit | 45,44 | 82,01 | 31,34 | 104 | 99 | 90 | 16,77 | 22,35 | 14,49 |
WB Electronics | 43,53 | 25,81 | 21,80 | 54 | 47 | 39 | 11,32 | 7,59 | 4,02 |
MAW Telecom Intl. | 41,28 | 14 | 2,31 | ||||||
PZL Wola | 40,75 | 47,05 | 601* | 346 | 3,49 | -19,00 | |||
Lubawa | 38,31 | 25,12 | 30,26 | 258 | 254 | 7,56 | 5,24 | 3,05 | |
WSK PZL Warszawa II | 35,72 | 31,45 | 22,07 | 376 | 349 | 344 | 1,45 | 2,75 | 1,67 |
LZPS Protektor | 35,60 | 27,05 | 468 | 2,85 | 0,45 | ||||
FB Łucznik | 30,14 | 34,50 | 28,04 | 374 | 333 | 264 | 1,46 | 1,60 | 1,33 |
ZPS Pionki | 22,58 | 24,98 | 28,61 | 190 | 187 | 205 | 0,32 | 0,73 | -1,46 |
FPS w Bolechowie | 21,22 | 17,29 | 23,06 | 104 | 101 | 98 | 0,33 | 0,05 | |
PBP Enamor | 17,93 | 13,01 | 9,36 | 54 | 49 | 50 | 1,97 | 1,25 | 0,29 |
SPWS Kilińskiego | 12,00 | 9,28 | 105 | 100 | 0,25 | 0,06 | |||
Prexer | 9,76 | 9,59 | 9,32 | 135 | 132 | 125 | 0,55 | 0,45 | 0,52 |
Air-Pol | 9,70 | 5,73 | 6,50 | 40 | 33 | 37 | 0,95 | 0,89 | 1,58 |
Margański & Mysłowski | 3,82 | 34 | -3,2 | ||||||
Aero | 2,1 | 25 | -0,2 |
* - grupa