Wczoraj, 12 maja 2023 w AO OSSZ (Oneżskie Zakłady Budowy i Remontu Statków) w Pietropawłowsku położono stępkę pod pierwszy lodołamacz płytkiego zanurzenia projektu 22740M (nr fabryczny 151). Jednostka jest budowana na zlecenie FGUP Rosmorport, które kontroluje OSSZ. Pierwsze zamówienie, z sierpnia 2022, obejmuje 2 lodołamacze. Oba statki mają być dostarczone w 2025.
Projektantem lodołamacza proj. 22740M jest petersburski oddział CKB (Centralne Biuro Projektowe) Lazurit. Jednostki tej klasy są przeznaczone do operowania na Morzu Bałtyckim, Białym, Azowskim i Kaspijskim oraz na śródlądowych drogach wodnych. W razie potrzeby będzie można je wykorzystywać na innych akwenach. Lodołamacze proj. 22740M będą operować przy temperaturze wody od -2 do +30oC i temperaturze powietrza od -40 do +34oC, przy grubości lodu do 1 m.
Długość lodołamacza proj. 22740M wynosi 78,1 m, maksymalna szerokość 16,8 m, a maksymalne zanurzenie 3,2 m. Wyporność jednostki wynosi 3000 t. Napęd o łącznej mocy 9,17 MW (moc głównego zespołu napędowego to 6 MW) zapewni prędkość maksymalną 14 w. Autonomia lodołamacza sięga 17 dni. Załoga: 12-osobowa z możliwością przyjęcia 12 pasażerów.