Portugalska filia francuskiego producenta samolotów ultralekkich DynAero rozpatruje możliwość wykorzystania kory drzewa korkowego do budowy elementów samolotów.
Portugalia jest światowym liderem w dostawach korków do win. Miejscowy przemysł zaspokaja połowę światowego zapotrzebowania na ten produkt, a jego obrót wynosi ok. 1,4 mld USD rocznie.
Niestety, popyt na tradycyjne korki zmniejsza się. Szansą na złagodzenie tej niekorzystnej dla przemysłu tendencji są plany portugalskich zakładów DynAero, które rozpoczęły badania nad możliwością wykorzystania kory korkowców, jako wypełnienia kompozytowych elementów struktur kadłuba i skrzydeł.
Wstępne ustalenia pokazują, że może to być przedsięwzięcie wykonalne i opłacalne. Materiał jest bowiem wystarczająco lekki, ogniotrwały i elastyczny, a przy tym stosunkowo tani. Nie byłby to również pierwszy przykład użycia specyficznej kory w skomplikowanych urządzeniach. Korek został wykorzystany jako izolacja zbiorników paliwa w amerykańskich wahadłowcach.
Przedstawiciele DynAero uważają, że nowy materiał powinien zastąpić elementy wykonane z polichlorku winylu, który prawdopodobnie już za kilka lat przestanie być częściowo produkowany, ze względu na ograniczenia przepisów ochrony środowiska. Liczą, że w przyszłości staną się kluczowym dostawcą kompozytowo-korkowych podzespołów dla innych producentów samolotów.