Rosyjska OAK poinformowała wczoraj, 1 czerwca 2023, że przekazała WKS FR pierwszą w 2023 partię bombowców frontowych Su-34M. Zostały one wyprodukowane przez Nowosybirskie Zakłady Lotnicze (NAZ) im. Czkałowa. Przed przekazaniem MO FR przeszły wymagane testy naziemne i w locie.
Przekazanie Su-34M odbyło się w Nowosybirsku. Z opublikowanych przez OAK zdjęć wynika, że prawdopodobnie partia liczyła tylko 2 samoloty. Zgodnie z nowymi zasadami stosowanymi w Rosji, ze zdjęć usunięto numery burtowe i rejestracyjne bombowców.
Dostawa została zrealizowana w ramach 3-lertniego kontraktu zawartego w czerwcu 2020 (MO FR zamówi zmodernizowane Su-34, 2020-05-30). MO FR zamówiło wówczas 24 Su-34M (Su-34NWO). Na podstawie kontraktu w 2021 OAK dostarczyła 6 bombowców tego typu (Pierwsze Su-34M dla WKS FR, 2021-06-24). Kolejnych 10 Su-34M w trzech partiach WKS FR odebrały w 2022 (Pierwsze w 2022 Su-34M dla WKS FR, 2022-07-05).
Według dostępnych informacji, w sierpniu 2022 MO FR zamówiło kolejne Su-34M. Nie ujawniono ich liczby. Według dostępnych danych łącznie wyprodukowano dotąd 157 Su-34 różnych wersji, w tym 7 prototypów i samolotów przedprodukcyjnych.
Su-34 są wykorzystywane w wojnie na Ukrainie. Rosjanie utracili co najmniej kilka z nich (więcej na ten temat w ML Skrzydlata Polska 06/2023).
Wczorajsza dostawa była kolejną zrealizowaną w ostatnich dniach przez OAK na rzecz MO FR. 30 maja 2023 resort odebrał ciężki wojskowy samolot transportowy Ił-76MD-90A wyprodukowany przez wchodzące w skład koncernu zakłady Awiastar w Ulianowsku. Samolot ma prawdopodobnie zn. rej. RF-78668, a nr ser. 0303.