Spółka Airbus UpNext uruchomiła program demonstratora technologii w celu zbadania na ziemi i w locie nowej architektury systemu wytwarzania energii niezwiązanej z napędem głównym samolotu za pomocą wodorowych ogniw paliwowych.
W samolotach pasażerskich pomocniczy zespół napędowy APU (Auxiliary Power Unit), czyli dodatkowy mały silnik zasilany naftą lotniczą, dostarcza wraz z silnikami głównymi energię potrzebną do działania szeregu niezwiązanych z napędem funkcji statku powietrznego, takich jak klimatyzacja, oświetlenie pokładowe i zasilanie awioniki.
W demonstratorze nowej technologii, tworzonym w zakładach w Hiszpanii, Airbus UpNext zastąpi seryjny APU w samolocie A330 systemem wodorowych ogniw paliwowych, wytwarzającym prąd. Zastosowanie HyPower, demonstratora wodorowego ogniwa paliwowego, ma też na celu zmniejszenie emisji CO2, tlenków azotu (NOx) i hałasu związanego z pracą tradycyjnego APU.
Nowe cechy konstrukcyjne i techniki integracji sprzętu mają zapewnić poprawę bezpieczeństwa i eksploatacji przyszłych samolotów napędzanych wodorem oraz sprawdzą stabilność pracy ogniwa paliwowego w locie, w tym jego ponowne uruchomienie.
Próby w locie mają zacząć się do końca 2025. W ich trakcie ma zostać sprawdzona funkcjonalność i jakość integracji systemu, w tym możliwości tankowania samolotu wodorem. Próby odbywać się mają w realistycznych warunkach, na wysokości 7600 m, w trakcie godzinnego lotu A330 z 10 kg gazowego wodoru na pokładzie.
ie możemy tego zrobić sami, nasza współpraca z rządem hiszpańskim i partnerami zewnętrznymi będzie ważnym czynnikiem umożliwiającym przeprowadzenie testów naziemnych i w powietrzu”. Do testów użyte zostanie takżenaziemne stanowisko badawcze systemu. Aby zaspokoić wszystkie potrzeby planowanych sprawdzianów, spółka kupi zestaw do produkcji odnawialnego wodoru.