Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy przedprodukcyjny T-7A oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 29 czerwca 2023

W St. Louis w stanie Missouri został oblatany pierwszy przedprodukcyjny samolot szkolny Boeing T-7A Red Hawk. Prototyp nr ser. US Air Force 21-7002 wystartował z międzynarodowego lotniska St. Louis Lambert. Poleciał na południe, gdzie wykonał zaplanowane manewry nad Mark Twain National Forest. Trasa, którą przemierzał, była widoczna na internetowych stronach śledzenia lotów.

Pierwszy przedprodukcyjny samolot szkolny Boeing T-7A Red Hawk startuje do pierwszego lotu / Zdjęcie: USAF

Pierwszy T-7A partii przedprodukcyjnej jest samolotem fazy Engineering and Manufacturing Development (EMD). Ma w niej powstać 5 prototypów. Będą one używane do testowania i oceny efektów programu. Na ich podstawie ma zostać opracowany projekt samolotu seryjnego.

Oblatany właśnie przedprodukcyjny T-7A ma wkrótce przelecieć do bazy Edwards w Kalifornii. Tam będą prowadzone jego dalsze testy. Będą je wspólnie prowadzić Boeing i USAF.

Seryjne T-7A mają zastąpić przestarzałe samoloty szkolne USAF T-38 Talon. Te są coraz trudniejsze w utrzymaniu. Koszty eksploatacji T-38 są dwukrotnie większe niż nowoczesnych samolotów tej kategorii.

Oblatany w St. Louis przedprodukcyjny Boeing T-7A został pomalowany nietypowo – z czerwonym ogonem, co nawiązuje do czasów II wojny światowej / Zdjęcie: USAF

Nazwa Red Hawk i schemat malowania oblatanego właśnie T-7A nawiązują do lotników Tuskegee z czasów II wojny światowej, którzy służyli w pierwszej afroamerykańskiej eskadrze lotniczej. W końcowej fazie była ona wyposażona w Mustangi P-51 z pomalowanymi na czerwono ogonami.

Program budowy T-7A jest poważnie opóźniony. Obecne przewidywania zakładają, że pierwsze seryjne samoloty tego typu wejdą do służby w 2027, co najmniej 2 lata później niż przewidywały pierwotne plany. Opóźnienia spowodowane są wieloma czynnikami, z których największym jest problem z fotelami wyrzucanymi ACES 5. Pierwotna konfiguracja stwarza zagrożenia bezpieczeństwa pilotów, zwłaszcza mniejszych i lżejszych. Ich uniknięcie wymaga znacznych i kosztownych modyfikacji konstrukcji.

W maju 2023 Government Accountability Office (GAO), organ Kongresu USA, opublikował raport, w którym zwrócił uwagę, że oprogramowanie sterujące lotem Red Hawk jest niepokojąco niedojrzałe. Co więcej, opóźnione są prace nad symulatorami, które mają wchodzić w skład systemu szkoleniowego. Producent nie potrafi też udzielić wiarygodnych informacji dotyczących kosztów eksploatacji T-7A. Krytykowana jest również tzw. inżynieria cyfrowa, która miała znacząco obniżyć koszty projektowania i budowy nowego samolotu. Obecnie specjaliści uważają, że nigdy nie będzie ona tak rewolucyjna, jak przewidywano jeszcze niedawno.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.