Serwis Defense Romania poinformował kilka dni temu, że przedsiębiorstwo Polaris Government and Defense otrzymało kontrakt na dostawę ultralekkich pojazdów taktycznych DAGOR (Deployable Advanced Ground Off-Road) dla sił zbrojnych Rumunii. Ponad 50 pojazdów terenowych ma zapewnić rumuńskim wojskom lądowym lepszą mobilność.
Rumunia, jako kraj członkowski NATO, otrzyma pojazdy w ramach programu sprzedaży uzbrojenia Foreign Military Sales. Jest to zgodne z ogólnym zamiarem budowania potencjałów Dowództwa Europejskiego (EUCOM).
Kontrakt obejmuje również dostawę części zamiennych i szkolenia dla operatorów, a także obsługę techniczną. Szkolenia będą prowadzone w kraju nad Morzem Czarnym przez przedstawicieli Polaris. Wszystkie pojazdy mają być przekazane odbiorcy w latach 2023-2024. Szkolenia mają ruszyć już po pierwszych dostawach. Rumuńscy żołnierze już wcześniej odebrali Polarisy MRZR D4, więc baza szkoleniowa nie będzie budowana od zera.
Polaris DAGOR jest pojazdem używanym przez operatorów sił specjalnych na całym świecie, w tym amerykańskich i kanadyjskich podporządkowanych Dowództwu Sił Operacji Specjalnych (CANSOFCOM). Są to wozy od DMC 3856 kg, długości 4,52 m i szerokości 1,88 m. Mogą być obsadzone przez 9 żołnierzy, a dodatkowo mogą holować przyczepę o masie 2950 kg.
Zapewniają mobilność w terenie i dość dużą ładowność, przewożąc operatorów i ich wyposażenie o łącznej wadze 1814 kg. DAGOR bazuje na łatwo dostępnym komercyjnym układzie napędowym, w tym silniku wysokoprężnym JP8, i może przejechać na pełnym zapasie paliwa ok. 500 km.
DAGOR ma modułową konstrukcję i może zostać szybko dostosowany do wypełniania wielu misji. Otwarta konstrukcja skrzyni ładunkowej zapewnia duży potencjał do transportu wyposażenia i łatwy dostęp do niego. Duży prześwit – nawet przy pełnym obciążeniu – zapewnia lepsze pokonywanie przeszkód i poprawia mobilność w terenie. Pojazd może być transportowany w zawiesiu pod śmigłowcami CH-47 i CH-53, a także w ładowni C-130 Hercules (Testy ALTIUS z Polaris DAGOR, 2021-05-16).